SkyNomad
https://forum.skynomad.net/

Предполетна проверка
https://forum.skynomad.net/viewtopic.php?f=12&t=10848
Страница 2 от 2

Автор:  Buga [ Нед Апр 18, 2021 11:02 am ]
Заглавие:  Re: Предполетна проверка

Според мен, без значение от последователността на проверката, е голяма грешка да се закачиш за крилото и да правиш каквато и да била проверка. Изненадвали са ме прашни дяволи и адски силни пориви, затова предпочитам да съм напълно готов с инструменти, каски, проверки, преди да се закача за крилото. Закача ли се - излитам .

Автор:  niki [ Пет Май 28, 2021 7:38 pm ]
Заглавие:  Re: Предполетна проверка

Явно че пилотите с повече опит са установили експериментално, че след закачането към крилото ставаш уязвим за вятъра. По същата причина не обичам да задържам и кайтвам крилото дълго време на старта. Щом го вдигна и е добре, то излитам.
Явно при опитни пилоти се е наложила практиката да правят четири отделни проверки - на сбруята (каска, бедрени и гръден колани), на крилото (върви и атакуващ ръб), на начина на закачане (карабинери, преплитане на управленията) и на условията (вятър, въздушно пространство), като закачането за крилото е преди последната проверка. Не знам обаче дали за начинаещите ще е по-лесно да научат една проверка с 8 елемента или четири последователни проверки със същият брой елементи.
Също така, с цел по-малко заплитане и разплитане на коланите, голям брой чуждестранни пилоти, а вече и български, си държат крилата постоянно закачени за сбруята и не съм чувал да имат проблем с по-продължителната си уязвимост на капризите на вятъра. Аз лично предпочитам да се разкачам и закачам всеки път, защото разкаченото крило е по-лесно за кайтване с цел проверка, сондиране на условията и поставянето му на най-подходящото място преди излитане. Постоянно свързаното крило за една тежка и обемиста сбруя мисля, че неудобно и демотивиращо за пилота да си поиграе с крилото преди да се закачи в сбруята.

Автор:  strahan [ Съб Май 29, 2021 10:04 pm ]
Заглавие:  Re: Предполетна проверка

Личното ми мнение по темата е, че хората са различни и строгата последователност на проверка едва ли би работила еднакво добре при всеки. Същественото е елементи от проверката да не бъдат пропуснати и същевременно шансът за непредизвикан инцидент по време на проверката да е минимален. Ако за един мнемониката помага да не пропусне нещо -- супер; за друг, с по-аналитична предразположеност мнемониката би се явила от по-низша инстанция и вероятно би потърсил някаква логическа последователност, което в последния случай вероятно ще работи по-добре. Относно логиката следва едно пояснение с помощта на кратък цитат от книгата "Краля Орел":

"Логиката е най-познатата ни и най-често използвана за заблуда илюзия, особено, когато не са обхванати фактите изцяло. Логиката не дава представа за света около нас, а се опитва да го обясни. Затова е по-добре да не я използваме за опознаване на действителност -- достатъчно е само малко недоглеждане на нещо дребно, но съществено, или пък подмяната му по аналогия с нещо подобно, и логиката ни започва да ни лъже. Тя няма познавателен смисъл, а служи по-скоро за описване процеса на опознаването."

Моят процес преди излитане клони към следване на накаква логическа последователност, при която фокуса пада върху минимизиране на интервала от време, през който може да се стигне до инцидент и поражения върху тялото и/или екипировката. Някои елементи са в следствие на предходни грешки или инциденти. За целта:

1) Условиияте се наблюдават още по пътя към старта (от колата или от лифта) - облаци, пориви, цикличност, сила и продължителност на термики, други пилоти ако има излетели такива; птици - всичко от което може да се изгради първоначално впечатление;
2) На мястото за излитане вадя сбруята и крилото от раницата. Крилото стои в торбата (на Беклемето тази пролет най-мощната вихрушка, на която съм бил свидетел вдигаше конски фъшкии и буквално свиреше на 2 метра от крилото, което си беше в торбата). Дрехите за летене, ръкавиците и каската на страна. Прибирам раницата в задния джоб на сбруята.
3) Слагам и закопчавам каска, яке, проверявам за отворени джобове. В това положение мога да продължа да чакам условия ако се наложи;
4) Проверка на ръчката и жилата на запасния;
5) Обезопасяване и включване на всички необходими уреди; от съображения за сигурност, не монтирам камера на каската -- ако реша да ползвам камера или е монтирана на кокпита или е на стик в джоб на сбруята;
6) Вадя крилото от торбата и я прибирам в задния джоб на сбруята. Според условията (сила и пориви на вятъра) ако е под 3м/с и липсват пориви над 5м/с отварям цялото крило или само центроплана за гръбен старт; при по-поривисто време и/или по-силен вятър предпочитам конфигурация за кобра старт като отварям само едната половина на крилото;
7) Проверявам и разплитам върви, което всъщност рядко се налага понеже и аз съм от тези, които не разкачат крилото от карабинерите;
8) Преди да вляза в сбруята, задължително се изпикавам. Това се прави поради две причини -- първата е, че при евентуален удар е по-малко вероятно да се спука празен мехур, а втората е да не ми се налага по време на полет. След изпикаването спирам да се здрависвам с дясната ръка :)
9) Влизам в сбруята и закопчавам. Impress 2 има 3 точки на закопчаване - колани, кокпит, и кукичката на полата, така че става бързо и лесно. Задължително проверявам дъното с протектора на полата дали не се е обърнало. Веднъж ми се случи да излетя със запретнато наобратно дъно (вероятно понеже местих сбруята с крилото от южния на източния старт на Сопот) и помня, че дълго псувах докато успея да го обърна и да вляза в сбруята;
10) Оценка на конкретните условия и трафик, след което излитам.

Проверката на плата в по-голямата и същност я правя след кацане преди скатаването; тогава пак преглеждам визуално и с опипване вървите. В много случаи при кацане по поляните в крилото влизат скакалци и други нежелани насекоми или предмети и специално скакалците не са за пренебрегване - хем гризат, хем се посират, хем се разлагат с някакъв злокачествен за плата процес, абе правят дупки.

Слънчеви очила вече ползвам по-рядко и според терена -- ако се лети над сняг например. Въздушния поток между стъклото и окото поне при мен изсушава очите при полети над 2-3 часа и след това гледам все едно съм заварял цял ден.

Обувки - след едно излитане по-миналия сезон, при което се наложи да притичам в низходящо и уцелих скала с пета (него ден си бях забравил обувките и бях с леки маратонки с 1см подметка), която подбих и ме боля 2-3 месеца. От тогава компромис с обувките не правя.

Страница 2 от 2 Часовете са според зоната UTC + 2 часа
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/