Leonardo | ФОТО
Дата и час: Чет Мар 28, 2024 9:24 pm

Часовете са според зоната UTC + 2 часа




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 23 мнения ]  Отиди на страница Предишна  1, 2
Автор Съобщение
 Заглавие: Re: Техники за приземяване
МнениеПубликувано на: Съб Яну 29, 2022 10:24 pm 
Offline

Регистриран на: Нед Апр 23, 2006 6:04 pm
Мнения: 1183
Местоположение: Велико Търново
Име: Ивелин Калушков
niki написа:
Техниката на подлитане със задържане на спирачките, рязко отпускане, дълго изравняване и срив наподобява техниката за кацане с безмоторния самолет, където след по-стръмното снижение с надсривна скорост се лети дълго успоредно на земята с прецизно максимално доближаване до нея, през което се намалява скоростта до сривна (to bleed out the speed - да източиш скоростта). Когато настъпи срива трябва да си максимално близо до земята и тогава пропадането от срива не е твърдо, в идеалният случай се получава меко залепяне за земята. Ако се опре земята преди срива има отскачане от земята поради голямата скорост с последващи твърди приземявания.


Безмоторниците са неуместно сравнение - при тях приземният екранен ефект играе голяма роля и примерно със затворени въздушни спирачки можеш да кацнеш много плавно и над сриваната скорост - но тогава няма да ти стигне пистата ако е къса.

Иначе принципа е верен - разлагане на енергията.

Относно резкият срив в последният момент - не забравяйте че сривът се получава винаги при един и същ ъгъл на атака - но е възможно да се получи при различни скорости, - тоест с достатъчно хъс и бързина можем да предизвикаме високоскоростен срив където подплитането е много слабо а крилото рязко изчезва зад теб - лично при мен се е получавало особно лесно при по висок клас крила с малка хорда.

Учудвам се че Ники не намеси индуктиращата способност на крилото :D - но всъщност при плавно издърпване на спирачките крилото прави по голяма дъга по протежение на хордата - според мен това подпомага създаването на подемна сила в предсривните моменти - по тази причина и тандемите кацат малко по лесно с пуснати тримери (контраинтуитивно но факт)

Имайте предвид че подлитането за кацане зависи и изключително много от профила и центровката на крилото. Годфри ми е разказвал за прототипа на тандем с който е направил световният рекорд за тандеми - бил е прототип на базата на който правят БиБета 4 - по негови думи - каквото и да са пробвали този тандем ги е ствоарвал като чувал с картофи - с подлитане, без, с пуснати тримери , с обрани - нямало е разлика - след като са му пипнали центровката започнал да каца малко по нормално.

_________________
"Успехът не е траен, провалът не е окончателен, важна е волята да продължиш напред!" - сър. Уинстън Чърчил

Independence Dragon 3 M (бяло, черно, червено)/Advance Impress 2+
Aerodyne Massai M (червено, жълто, оранжево)/Advance Impress 2+
Advance Omega 8 - 27 (бяло, жълто, зелено)/Advance Impress 2+

Advance Omega X-Alps - 25 (зелено, бяло, синьо)/Advance Impress 2+

Изображение


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: Re: Техники за приземяване
МнениеПубликувано на: Нед Яну 30, 2022 6:23 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Мар 04, 2009 10:20 pm
Мнения: 44
Съгласявам се, че скоростните крила и парашутите кацат по същия начин като парапланерите. Нямам опит с тях, но понеже те имат много по-къси върви, ефекта би трябвало да се постига много по-лесно. Т.е. по-къси върви, по-малък период на люлеене, с по-малко енергия и следователно по-лесно.


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: Re: Техники за приземяване
МнениеПубликувано на: Вто Май 09, 2023 1:56 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 05, 2004 4:52 am
Мнения: 2296
Местоположение: Сопот
Име: Николай Йотов
Работя по една статия за приземяванията, но срещам трудности с терминологията при т.нар. flare - дълбокото издърпване на спирачките преди докосване на земята. Целта е да се срещне земята с минимална вертикална и хоризонтална скорост.
Как да преведа flare на български?

При самолетите няма такъв проицес, че да взаиумствам от тяхната терминология.
При планерите, приземяването има следните 5 етапа:
- снижение
- изравняване (изкривяването/завъртането на траекторията от снижителна към хоризонтална)
- издържане (дълго планиране успоредно и близко до земята с цел изцеждане на въздушната скорост; има използване на екранен ефект)
- опиране
- изтъркалване

_________________
www.nest.bg


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Техники за приземяване
МнениеПубликувано на: Вто Май 09, 2023 3:36 pm 
Offline

Регистриран на: Нед Юли 25, 2010 6:56 pm
Мнения: 404
Име: Димитър Миладинов
https://en.wikipedia.org/wiki/Landing_flare

Ако следваш авиациионната терминология трябва да е изравняване.

Това, което съм срещал в общността тук е "подлитане". Използва се както при кацане, така и при излитане, когато изпречило се препядствие се прелита с обиране на спирачките и преобразуването на хоризонтална във вертикална скорост.


Върнете се в началото
  Профил    +2 / -0 
 
 Заглавие: Re: Техники за приземяване
МнениеПубликувано на: Вто Май 09, 2023 7:50 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 05, 2004 4:52 am
Мнения: 2296
Местоположение: Сопот
Име: Николай Йотов
Митак,
flare/изравняване при самолетите е изравняването на траекторията от снижителна до успоредна на земята

В парапланеризма flare се използва основно за заключителното дълбоко дърпане на спирачките непосредствено преди докосване на земята. Не бих го нарекъл изравняване защото:
- дълбокото дърпане на спирачките преди приземяване няма за цел да изравни траекторията успоредно на земята, а да убие постъпателната скорост и да я конвертира в подемна сила с което се намалява снижеието т.е. да достави пилота до земята с минимална хоризонтална и вертикална скорост
- с подобряване качеството на планиране на крилата става все достъпна техниката на задържане, ускоряване и дълго успоредно на земята летене преди flare и преди докосването до земята (swoop при парашутистите). Това, дълго успоредно на земята летене може да се нарече изравняване, но то започва много преди финалното дърпане, което англоговорящите пилоти наричат flare

Всъщност, чудя се дали на не нарека flare - финално издърпване?

_________________
www.nest.bg


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Техники за приземяване
МнениеПубликувано на: Вто Май 09, 2023 9:12 pm 
Offline

Регистриран на: Нед Юли 25, 2010 6:56 pm
Мнения: 404
Име: Димитър Миладинов
Аз мисля, че при самолетите е същото.
Независимо от това, че са с двигател, при кацане flare-ването се изпълнява както и при парапланерите - увеличава се ъгъла на атака (оттам и подемната сила), което води до намаляване на пропадането и на хоизонталната скорост. И в двата случая се цели предпазване на колесника/краката.
И в двата сучая ако се направи твърде рано или твърде енергично става набор на височина, зависване и тръшване на земята.


Върнете се в началото
  Профил    +2 / -0 
 
 Заглавие: Re: Техники за приземяване
МнениеПубликувано на: Сря Май 10, 2023 6:20 am 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 05, 2004 4:52 am
Мнения: 2296
Местоположение: Сопот
Име: Николай Йотов
Според Юрген, който е бил планерист, парапланерист, а сега пилот на Боинг и инструктор, приземяването на самолета е различно от това на парапланера и разликата е в така наречения flare.
При самолетите и планерите, flare e промяната на траекторията от снижителна към хоризонтална. После има дългото летене успоредно на земята преди допирането.

При парапланеристите съм забелязал чужденци, вкл. инструктори, да изкрещят на ученик FLARE при което той трябва да дръпне мощно спирачките точно преди приземяването. Такова мощно, рязко убиване на скоростта и конвертирането й в подемна сила липсва напълно при самолетите. Там има изцеждане/издържане (bleeding out) на въздушна скорост по време на дългото летене близо и успоредно на земята, но то става плавно (bleeding out). С повишаване на качеството на планиране на парапланерите, ние също почнахме да използваме това дълго, успоредно на земята летене с цел плавно намаляване на прекомерната въздушна скорост, но накрая пак си има отчетлив етап на рязко дърпане на спирачките - flare. Дори при делтапланерите има това характерно и рязко доубиване на скоростта преди докосването на земята.

Въпреки разминаването в самолетната и парапланериската терминология, flare не e неподходящо използвано в парапланеризма за да обозначи рязкото дърпане на спирачките, защото flare означава изригвам/пламвам, което е сравнително рязко явление. Flare означава също горя ярко, като при самолетите има смисъл на продължителния процес на изгаряне на въздушната скорост. В парапланеризма и делтапланеризма ще се получи объркване ако използваме flare за два отделни процеса - за дългото изгаряне на въздушната скорост и за рязкото й доубиване накрая. Предпочитам flare за рязкото доубиване накрая, а за дългото изгаряне на въздушната скорост е добре да се използва различно звучащ термин.

При парашутистите и мини крилата (speed wings / mini wings) се наложи термина swoop, при който крилото набира скорост след рязък завой за да получи онова бързо дълго успоредно на земята летене преди финалното издърпване на спирачките. Но swoop се превежда като рязко гмуркане/снижение през въздуха и неправилно се използва да обозначи целия процес на приземяване, вкл. дългото успоредно на земята летене и flare-ването.

В английската версия на статията използвам leveling out (изравняване) за промяната на траекторията от снижителна към хоризонтална, bleeding out (издържане/изцеждане) за етапа на продължително и успоредно на земята летене, flare за заключителното дърпане преди докосване на земята.
Вероятно в БГ версията за flare ще използвам финално издърпване или последно издърпване. Повече ми харесва финално издърпване, защото е сходно на финално планиране (final glide).

Въобще, доста е трудно да се почисти езика ни от чуждиците, търся сходно звучащи думи, но с правилния смисъл. Въпреки, че младите не четат и масово използват чуждици, аз съм длъжен от сега да заложа правилната терминология, че след време може да се появи носталгия към българския език.

_________________
www.nest.bg


Върнете се в началото
  Профил    +2 / -0 
 
 Заглавие: Re: Техники за приземяване
МнениеПубликувано на: Съб Май 27, 2023 9:04 pm 
Offline

Регистриран на: Чет Апр 01, 2004 9:49 pm
Мнения: 1718
Местоположение: Бургас
Име: Красимир Цонев
Изображение

_________________
MacPara Elan
Have nice flights!
Изображение


Върнете се в началото
  Профил    +2 / -0 
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 23 мнения ]  Отиди на страница Предишна  1, 2

Часовете са според зоната UTC + 2 часа



Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения

Търсене:
Иди на:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Преведено от: SEO блог на Йоан Арнаудов