Leonardo | ФОТО
Дата и час: Пон Дек 04, 2023 10:52 pm

Часовете са според зоната UTC + 2 часа




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 23 мнения ]  Отиди на страница 1, 2  Следваща
Автор Съобщение
 Заглавие: Техники за приземяване
МнениеПубликувано на: Пет Дек 03, 2021 4:32 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Май 08, 2009 6:50 pm
Мнения: 68
Местоположение: София
Здравейте, пускам тази тема от необходимостта пилотите с дългогодишен опит, да го споделят с начинаещи и с такива като мен, които летят от дълго време, но имат грешни техники за приземяване. Идеята е, не грешна преценка на обстановката, като посока и скорост на вятъра, препятствия и т.н., а самата техника на приземяване точно преди да се докосне земята. Нагледал съм се на колеги с опит в летенето да се приземяват като чувал с картофи, или изпомпват крилото преди кацане/ някъде гледах видео, че това не е редно/, което и аз понякога го правя. А съм виждал пилоти при безветрие да кацат като перце.... Та било с видео, било с обяснения, всеки съвет е добре дошъл, поне за мен!
Благодаря!

_________________
airwolf

We do not need better wings, we need better weather conditions!

Assen


Върнете се в началото
  Профил    +5 / -0 
 
 Заглавие: Re: Техники за приземяване
МнениеПубликувано на: Нед Дек 05, 2021 10:34 am 
Offline

Регистриран на: Нед Авг 26, 2018 5:12 pm
Мнения: 18
Име: Strahil Shefkenov
Вероятно инструкторите биха осветили темата в пълната и цялост и детайли. Въз основа на скромния си опит, споделям какъв подход дава добри резултати при мен. Правя изрично пояснение, че се касае за соло крила клас А, А-Б, Б, високо Б ( с по-горни класове и тандемни крила нямам опит и на този етап ги изключвам като адресанти в изложението). В допълнение, апелирам към всеки, който изпитва проблеми с кацанията и/или излитанията си да се обърне на първа инстанция за съвет към инструктора си, а не да следва сляпо моето или нечие друго мнение изложено по темата.

На първо място е нужно да се изясни, разбере и осмисли причината за "твърдите" приземявания. За някои пилоти, редуването на меки и твърди кацания внася допълнително объркване, а всеки заход за кацане е пореден епизод от руска рулетка. Вероятно в близо 99.99% от случаите на твърди кацания причината е в нежеланието на пилота да се съобрази, приложи и възползва от законите от аеродинамиката, на които се подчинява системата пилот-крило. Без излишна терминология, описвам две най-често срещани ситуации, в които се озоваваме при финалното планиране за кацане:
А) При наличие на насрещен вятър 1-5м/с -- в тази ситуация вятърът се явява като помощник на пилота и така да се каже свършва пилотската работа вместо него; кацането е приятно и меко за всички;
Б) Безветрие или 0-1м/с - при тази ситуация най-често настъпва известен смут, предимно у пилоти с нальот под 100 часа. Мисля, че се дължи най-вече на не добре развита визуална преценка за височина и скорост (пилотът навлиза прекалено високо над кацалката, наземната скоростта е по-висока и стресира допълнително), при което започват шляпания с управленията, след което крилото се оставя да"гмурка", а вече няма достатъчно височина за стабилизиране и следва твърдо кацане (варианти всякакви).

За омекотяване на кацанията и повишаване на сигурността в последния етап на кацането, имаме следните приоритети:
1) стабилизиране на системата пилот-крило -- въпреки, че системата крило-пилот е самостабилизираща се, в последната фаза е изклчюително важно да положим усилия и да я приведем във възможно най-стабилно състояние. Това се постига чрез:
а) свеждане на комабдите чрез управленията до минимум с цел минимизиране и елиминиране на всякакви ненужни разклащания по осите Х,У след като сме достигнали желаната височина над терена и сме насочили крилото към точката на кацане, която сме си набелязали;
б) ранно излизане от сбруята - излизането от сбруята внася допълнителна стабилност при евентуално разклащане на системата пилот-крило поради сваляне на центъра на тежестта надолу. Доста пилоти стоят в сбруята до последно и това ми прилича като на пътнически самолет, в който пилота решава да пусне колесника в последния момент. Момента на излизане от сбруята, съпроводен с освобождаване на управленията води до очакван и желан ефект -- крилото "гмурка" леко и се ускорява, след което системата влиза в режим на планиране ( т.е. стабилизиран полет ниско над терена на тримова скорост и със равномерна загуба на височина според характеристиките на крилото). Важно е да се отчете, че поради инертността на крилото, процесът на преход към Това от своя страна внася допълнителна сигурност, тъй като се увеличава вътрешно-камерното налягане ( именно това увеличение на скоростта компенсира липсващия насрещен вятър и в последствие ще трансформираме в надлъжно заклащане преди да докоснем земята с крака). В допълнение, самият пилот стабилизира собствения си център на тежестта преминавайки от седнало/легнало към изправено положение и шансът да посрещне идващата земя с крака се увеличава многократно. При излизането от подвесната, от изключителна важност за стабилността на пилота е положението на главата -- тя стои издадена пред гърдите и остава в това положение до самото кацане. Краката стърчат надолу и напред сякаш са готови да се впият в земята като в нещо което им принадлежи, а раменете натискат раменните колани напред. Наричам тази поза на цялото тяло "поза кацащ орел". Изгледайте това кратко видео и добре запечатайте позата в ума си ( бонус - тя е същата и при излитане, та ако имате чести проблеми с кацането, те вроятно присъстват често и при излитането)

https://www.youtube.com/watch?v=QFCCQ5-gde0

Целта е да се заеме поза "кацащ орел" и така да се достигне фазата на стабилно планиране. Тя продължава до височина около 1 до 1.5м над терена, при което следва прилагане на управлянията на два етапа:
1) ПЛАВНО дърпане до към 30% и задържане в това положение - постига се леко забавяне на скоростта, тялото на пилота леко изпреварва крилото. От това положение управленията НЕ СЕ ПУСКАТ нагоре;
2) от положение на дръпнати управления до 30%, следва прилагане на управления до 80-90% според нуждата. Това е съпроводено и с допълнително съзнателно "гмуркане" на главата напред, а ръцете се разгъват от лактите така че остават разгънати малко зад и над нивото на таза. Получава се много приятно увисване във въздуха за момент на около 30-40 см и елегантно приземяване. Ако наблюдавате реално кацане, елементите от 1) и 2) изглеждат като едно движение, но на практика има тези две фази.

Ако някой реши да пробва това, бих посъветвал да се подбере стабилен ден и преди да е започнала термична активност, за предпочитане на кацалка без препятствия и с голяма дължина. Кацалката на Сопот не е удачен избор за неопитни пилоти поради множество препятствия, но учебния баир на Дъбене и полята под него биха свършили работа.

Забележки:
1) Кога и на каква височина да се излезе от сбруята зависи от качеството на глайд на крилото и конкретните метео условия в момента на кацане. Именно поради тази причина е удачно да се оттренира кацането първоначално в спокойни условия, след което да се внасят корекции при промяна на външните параметри - скорост на вятъра, преминаване през термичност и/или низходящи. Същественото е, че пилота трябва да свърши определена работа, за да си заслужи мекото кацане.
2) В случаи на силен насрещен вятър и/или пориви, единия крак остава присвит на първа степенка на спийд системата и в готовност да приложи 30-40% при нужда ( ако кацате вертикално надолу или сте на границата да летите назад).
3) Като цяло винаги има и непредвидими фактори в уравнението, но правилото на 7-те П-та е неотменно, а именно: "Правилното Предварително Планиране Предотвратява По-нататъчно Пикливо Подрискване", -Р. Марчинко


Върнете се в началото
  Профил    +4 / -0 
 
 Заглавие: Re: Техники за приземяване
МнениеПубликувано на: Нед Дек 05, 2021 11:31 pm 
Offline

Регистриран на: Съб Сеп 14, 2013 1:11 am
Мнения: 218
Местоположение: Бургас
Име: Христо Димитров
Нямам сериозни травми при кацания, но никога не съм си ги харесвал(соло). Като почнах да летя тандеми проблемът се задълбочи. От една страна се "разтримоваш" от летенето на различни крила и от друга соло почнах да летя 40-50ч годишно(от 230). Като добавим към това и ново по-бързо крило по-малък размер и нова сбруя нещата станаха трагични. Отскоро кацам прилично проблемът се оказа най-вече в това, че като летя соло дърпам управленията много късно. Не препоръчвам управленията да се дърпат на 2 пъти поне при моето крило това не работи.

_________________
Skywalk Mint


Върнете се в началото
  Профил    +2 / -0 
 
 Заглавие: Re: Техники за приземяване
МнениеПубликувано на: Вто Яну 25, 2022 12:35 am 
Offline

Регистриран на: Сря Мар 04, 2009 10:20 pm
Мнения: 44
Ще се осмеля да напиша една кратка статиика за техника на кацането.

Ще разглеждам случай само при безветрие - когато има вятър нещата са аналогични и по-лесни за изпълнение.
Нека започнем с една теоретична сметка. Сривната скорост на парапланера е 23-25 км/ч. Това е една доста висока скорост. За сравнение, ако решите да бягате с всичка сила без екипировка, а само по шорти и маратонки едва ли ще вдигнете повече от 30 км/ч. Опаковани в съвременна сбруя с 15-20 кг. допълнителен товар кацането при безветрие, без възможност да правите големи крачки, би трябвало да е катастрофа всеки път. Не е възможно да направите повече от 2 крачки и да останете прав ако кацате със сривната скорост на крилото. Защо тогава не се размазваме всеки път? Защо понякога дори и при пълно безветрие някои успяват да кацнат спирайки се елегантно само с само 2-3 крачки? Явно има нещо, което остава скрито и което ще трябва да разкрием.

При делтапланера сметката е дори по-смущаваща - сривната скорост на делтата ми е 29 км/ч при 35 кг тегло на крилото и 10-12 на сбруята. Нещата изглеждат направо невъзможни. И все пак има пилоти, които кацат съвсем нормално. Ако някои има желание ще да напиша една статия и за делтите, макар, че според мен там нещата са по сложни и като техника и като изпълнение и като особености.

Нека се върнем обаче на парапланера. Най-простия модел, който ще ни обясни всичко е да приемем, че системата пилот-крило е едно махало. В тази система крилото играе ролята на точка на окачване, а 5-6 м по-надолу виси окачен пилота. Може би сте забелязали, че повечето начинаещи пилоти постоянно се люлеят напред-назад, наляво и надясно. Нужно е опит за да може пилота да спре тези махове и да подкара крилото в права линия. Дори и тогава всеки балон, турбуленция или низходящо изкарват системата от равновесие и пилота се залюлява отново. Нещо повече - всяко реагиране със спирачките, коланите и дори системата за скорост предизвикват допълнително люлеене и осцилации. Дори когато се изпълнява завой тялото постоянно се мята странично около неутралното положение. Въпросът е не може ли да се използва някои от ефектите на тези махове за да омекотяване на кацането.

Ще разгледам в детайли случаят, при които се намалява скоростта едновременно с двете спирачки. Предполагаме, че системата пилот-крило се движи по права линия идеално балансирана т.е. пилота е точно под крилото, и силите на тежестта и подемната сила лежат на една и съща вертикална права. В момента, в който започнат да се натягат спирачките, крилото първо се забавя, тялото на пилота от силата на инерцията си полита напред, а вървите го изтеглят леко нагоре. Това допълнително леко увеличава ъгъла на атака, забавя постъпателната скорост и пропадането. Пилота вече се намира пред крилото т.е. силите на тежестта и подемната сила вече не лежат на една вертикална линия, а на наклонена линия, като пилота се намира пред крилото. Ясно е, че вече нищо не може да спре маха назад - единствено натискане на скоростната система притъпява донякъде ефекта. Както и да дърпате спирачките следва движение на пилота спрямо крилото назад, съпроводено с намаляване ъгъла на атака. Отчаяни опити да се спре това движение биха довели до срив, но дори и тогава маховото движението ще продължи.

Мисля, че вече е ясно коя част от ефекта трябва да се търси при приземяване - това е фазата от маха, при която пилота е в крайно предно положение - тогава настъпват едновременно няколко ефекта.
1. Хоризонталната скорост е възможно най-ниска
2. Вертикалното пропадане е възможно най ниско, а може и да се е превърнало катерене нагоре
3. Вектора на подемна сила има хоризонтална компонента - назад

Ако точно в този момент предизвикате и пълен срив на крилото ефектите от горните три точки се засилват и особено точка 3. Вече мисля за всички е ясно как се прави перфектното приземяване - просто изпълнете пълен срив, точно в момента, в който крилото е в крайната предна фаза от своя мах, по възможност съвсем близко над земята. Колкото по-силeн (с по-голяма амплитуда) е маха толкова по-силни са гореописаните ефекти и тогава меко кацане е възможно дори и при попътен вятър.

Последно ще изясним начините за предизвикване и увеличение на махови движения на пилота при подготовка за кацане. Аз бих ги разделил на 2 вида - агресивен и естествен. При първия т.нар. агресивен тип се предизвиква един силен мах непосредствено преди кацане. Той може да се направи с рязко дърпане на спирачките, но забележете, че това не трябва да е изпомпване. При изпомпване се предизвиква частично откъсване на потока причинен от рязкото пускане на управленията. Това не води до по-силен мах, само до загуба на скорост и енергия. Забележете, че трябва да вкарате енергия в маха, а не да я губите. Затова без изпомпване, а с рязко спиране, 3-4 м над земята, плавно пускане на спирачките докрай, като при тази фаза трябва пилота да мине максимум на 30-40 см над земята с висока скорост, изчакване фазата, при която пилота е максимално напред и сриване докрай. Агресивно маха може да се изпълни и при завой на 90 градуса или при използване на скоростна система. Аз лично предпочитам естествения подход. Както вече изясних в началото почти винаги крилото извършва осцилиращи движения, които постоянно се налага да се компенсират. Преди кацане спирате да компенсирате осцилациите. Крилото започва естествено люлеене т.е. част от енергията на крилото предварително се вкарва в извършване на махови движения, като няма значение дали са странични или постъпателни. Просто последното махово движение непосредствено преди земята се коригира и усилва по един от гореописаните начини: спиране, завой или скоростна система. Ще отбележа само, че при двулайнерите срива може да се извърши и с Б-коланите.

И последно няколко думи за техника за безопасност. Имайте в предвид, че всичко описано важи с обратен знак ако срещнете земята в неподходящата фаза - във фазата на повишена скорост, увеличено пропадане и намален ъгъл на атака. Не рядко вместо елегантно приземяване се получава скоростно забиване последвано от търкаляне и премятане. Помнете, че при приземяване с 30 км/ч е невъзможно да останете на крака. Ако сте на 2-3 м над земята и вече сте във фазата на забиване по-добре е да се срине крилото. Това поне ще намали вертикалната скорост и е по-добре от колкото да се забиете с пълна скорост. И накрая ако все пак кацате твърдо първо гледайте да избегнете препятствия като камъни, стени, колове, а ако няма то по-добре да посрещнете земята с два крака и да се изтърколите странично на кълбо. Не подлагайте никога ръка защото може да я счупите - приберете ръцете към тялото.

Липсват само няколко скици на силите и ако някои има желание може да ги направи. Ще се радвам да прочета и коментари.


Върнете се в началото
  Профил    +4 / -0 
 
 Заглавие: Re: Техники за приземяване
МнениеПубликувано на: Вто Яну 25, 2022 12:45 am 
Offline

Регистриран на: Сря Мар 04, 2009 10:20 pm
Мнения: 44
И последно в отговор на Страхан. От моята статия мисля, че е ясно защо понякога добри кацания се редуват с разбивания - това е признак, че пилота все още се учи.

И другото е излизане от сбруята в последния момент. Това се прави, защото ако излезете предварително съпротивлението на пилота става много голямо и трудно се предизвиква описаното по-горе разлюляване. Нещо повече - дори да наберете добра скорост при приземяване ако излезете преждевременно голяма част от скоростта ще се загуби от повишеното съпротивление и ефектите водещи до омекотяване ще намалеят силно.


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: Re: Техники за приземяване
МнениеПубликувано на: Чет Яну 27, 2022 11:08 am 
Offline

Регистриран на: Нед Юли 25, 2010 6:56 pm
Мнения: 404
Име: Димитър Миладинов
Не мисля, че махалното залюляване е в тайната на плавното кацане.
Много преди това е важно крилото да се остави да набере скорост и енергия, която да бъде преобразувана в подлитане.
Ето един краен пример на кацане с летящо крило, където скоростите са много големи и илюстрират по-добре подлитането.

https://www.youtube.com/watch?v=bv0UuZvR0dU

Маурер също имаше едно филмче, в което показваше как каца по вятъра и срещу скона, като за да има достатъчно енергия крилото натискаше спийд или правеше спирала. В горното клипче насвирват крилото като издърпват А-коланите.


Върнете се в началото
  Профил    +5 / -0 
 
 Заглавие: Re: Техники за приземяване
МнениеПубликувано на: Чет Яну 27, 2022 11:11 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Мар 04, 2009 10:20 pm
Мнения: 44
Набраната висока скорост над земята, последвана от енергично сриване води до същия ефект на махалото за който говоря - тялото минава пред крилото, което изостава и спомага за намаляването на хоризонталната скорост по време на срива.

Подлитането само по себе си е безполезно. Защо да набираш енергия, която да преобразуваш в подлитане? Това не умекотява приземяването, а само прави вертикалната скорост равна на нула. При подлитане с плавно намаление на скоростта и без енергично сриване в края, кацането е със сривната скорост на крилото, която както казах е сравнително висока 23-25 км/ч.

Ако парашутиста от филмчето го закачиш със спортна сбруя с чохъл ще се пребие като куче. Това филмче няма нищо общо с кацането на парапланерите, както и скоростните крила.


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: Re: Техники за приземяване
МнениеПубликувано на: Пет Яну 28, 2022 2:12 am 
Offline

Регистриран на: Нед Юли 25, 2010 6:56 pm
Мнения: 404
Име: Димитър Миладинов
Парашутът на филмчето каца по абсолютно същия начин като всеки парапланер. Поради скоростта отделните фази са по-видими. А махалното залюляване е много късо поради дължината на вървите и площта на купола.
https://m.youtube.com/watch?v=Ew2kKqSM3WA


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Техники за приземяване
МнениеПубликувано на: Пет Яну 28, 2022 2:30 am 
Offline

Регистриран на: Нед Юли 25, 2010 6:56 pm
Мнения: 404
Име: Димитър Миладинов
Парапланерите, спийдглайдерите, както и парашутите тип летящо крило кацат по един и същи начин и при него не е задължително да има срив и откъсване на потока. При нормално кацане на безветрие куполът остава над главата ти, и пада след като разтовариш крилото. Кацане със срив е например helico-landing, и както знаем изглежда по много различен начин от едно нормално кацане.

За да е още по-скандално изказването ми, и самолетите кацат с flare-ване, като при тях няма грам махално движение

И последно, защото не ми се влиза в спорове - аргументът за сривната скорост и бягането с 23 км/ч не е валиден, защото както не можеш да кацнеш с такава скорост така и излитането пък става съвсем невъзможно.


Върнете се в началото
  Профил    +2 / -1 
 
 Заглавие: Re: Техники за приземяване
МнениеПубликувано на: Пет Яну 28, 2022 7:00 am 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 05, 2004 4:52 am
Мнения: 2291
Местоположение: Сопот
Име: Николай Йотов
Веско написа:
Подлитането само по себе си е безполезно. Защо да набираш енергия, която да преобразуваш в подлитане? Това не умекотява приземяването, а само прави вертикалната скорост равна на нула.

Тандемите пилоти почти винаги ползват подлитане за да са максимално меки приземяванията с небягащия пасажер. При соло приземяванията почти няма нужда от техниката с подлитанията, защото пилота лесно поема с прибягване последните 2-3 крачки.

Техниката на подлитане със задържане на спирачките, рязко отпускане, дълго изравняване и срив наподобява техниката за кацане с безмоторния самолет, където след по-стръмното снижение с надсривна скорост се лети дълго успоредно на земята с прецизно максимално доближаване до нея, през което се намалява скоростта до сривна (to bleed out the speed - да източиш скоростта). Когато настъпи срива трябва да си максимално близо до земята и тогава пропадането от срива не е твърдо, в идеалният случай се получава меко залепяне за земята. Ако се опре земята преди срива има отскачане от земята поради голямата скорост с последващи твърди приземявания.

При парапланерите прецизното приближаване към земята при изравняването се получава с леки дърпания и отпускания на спирачките ( micro flare) и пак се гони момента да сме максимално близо до земята малко преди да настъпи срива. Малко над сривната скорост, за да има запас от скорост в случай на външни смущения и за да има какво да издърпаме в окончателният момент на приземяването. Тогава добавяме и махалното забавяне на вертикалната и хоризонталната скорост за което пише Веско.
Т.нар. micro flare не работят еднакво при всяко крило. Например старите Advance/Bibeta 4 бяха като чук при летене в турбуленция, но при приземявания откъсваха целия поток рязко. При последните модели на MacPara/Pasha 5/6 има възможност за финни и дозирани micro flare, даже в крайният момент работя независимо и поотделно с двете спирачки. С тези micro flares имам усещането как с малки порцийки отнемам от циркулацията около крилото, как откъсвам малки вихърчета, как намалявам подемната сила с малки стъпки.

Техниката с изравняване се ползва основно в безветрие. При пориви или попътно снижение на терена, голямата скорост при изравняването лесно може да накара крилото да подскочи и после да се стовари като чувал с картофи на земята.

_________________
www.nest.bg


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: Re: Техники за приземяване
МнениеПубликувано на: Пет Яну 28, 2022 8:59 am 
Offline

Регистриран на: Нед Юли 25, 2010 6:56 pm
Мнения: 404
Име: Димитър Миладинов
Цитат:
Тандемите пилоти почти винаги ползват подлитане за да са максимално меки приземяванията с небягащия пасажер. При соло приземяванията почти няма нужда от техниката с подлитанията, защото пилота лесно поема с прибягване последните 2-3 крачки.


Затова илюстрирах с екстремен пример с малък парашут, при който не е лесно да се прибяга. При кацане със соло крило обаче по вятъра (има различни причини да се стигне дотам) кацането с подлитане може да е особено полезно.


Цитат:
Сривната скорост на парапланера е 23-25 км/ч.

Това е сривната скорост спрямо въздушния поток при прав продължителен полет.
Крилото обаче може да премине през транзитивно предсривно състояние, в което потокът в момента все още не е откъснат защото се ползва натрупаната енергия и необходимостта от подемна сила моментно е по-малка - точно както при динамичен срив със залюляване. Когато имаш предварително достатъчно енергия, това транзитивно състояние продължава достатъчно дълго за да може да стъпиш леко на земята. Номерът при кацането е да се прецени височината при която почваш да изчерпваш енергията (да подлиташ) и скоростта на изчерпване, така че в момента преди откъсване на потока да си на земята с почти нулева хоризонтална и вертикална скорост.
От друга страна когато се захожда от високо (няколко метра) на минимална скорост няма никакъв запас от енергия и ако тогава настъпи срив крилото изчезва зад гърба и се пада на врат.

Ако се прави просто сметка на скоростта без да се отчита динамиката и преходните състояния, то излиза, че крилата не могат да се кайтват при по-малко 6.5 м/с вятър. Когато крилото се извежда над главата преди стартиране то лети ли или е сринато с откъснат поток? И същевременно това устойчиво състояние ли е или преходно?


Върнете се в началото
  Профил    +2 / -0 
 
 Заглавие: Re: Техники за приземяване
МнениеПубликувано на: Пет Яну 28, 2022 4:26 pm 
Offline

Регистриран на: Съб Сеп 14, 2013 1:11 am
Мнения: 218
Местоположение: Бургас
Име: Христо Димитров
Като изравниш в първия момент си с доста висока скорост, а след няколко секунди хоризонталната скорост ти е намаляла и земята идва изведнъж. Дърпането е точно между тези два момента примерно с 30км/ч въздушна скорост. Това е в идеално стабилно време, ако си в пропадане или поддръжка се дърпа съответно при по-голяма и по-малка скорост. Същото е, ако кацаш срещу наклон или по наклон. Може да повторих някой по-горе уж четох всичко, но се случва 8)

_________________
Skywalk Mint


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: Re: Техники за приземяване
МнениеПубликувано на: Пет Яну 28, 2022 6:31 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Мар 04, 2009 10:20 pm
Мнения: 44
Радвам се, че се намери някои да пише. Вече си мислех че този форум се е изчерпал от теми...

Цитат:
Крилото обаче може да премине през транзитивно предсривно състояние, в което потокът в момента все още не е откъснат защото се ползва натрупаната енергия и необходимостта от подемна сила моментно е по-малка - точно както при динамичен срив със залюляване.


Може ли да ми обясниш по-детайлно какво имаш предвид с горното изречение.

Ники, харесва ми как си изкарал цитата. Бих го редактирал за да изрази по-точено какво искам да кажа, като заменя думата „умекотява“ със „забавя“.
Нямам много голям опит с тандемите, но си спомням как няколко пъти приземявах с по-тежки от мен хора. Понеже аз съм сравнително лек направо се набрах на управленията и пак не успях да срина тандема. Качането не стана много добре. Интересно каква техника използват леки пилоти с тежки пътници.

А по въпроса за кайтването имайте в предвид, че сривната скорост зависи от натоварването. Сривната скорост се покачва с увеличаване на натоварването (като при завой например).
При натоварване например 25 кг на крилото както е при кайтването, сривната скорост може да е 8 км/ч (примерно). Същото се отнася и при излитането - бяга се с по-ниска от сривната скорост, но натоварването в началото е главно на краката. С увеличаване на скоростта натоварването се прехвърля постепенно на крилото, като се правят все по-големи крачки.


Върнете се в началото
  Профил    +2 / -0 
 
 Заглавие: Re: Техники за приземяване
МнениеПубликувано на: Пет Яну 28, 2022 10:47 pm 
Offline

Регистриран на: Съб Сеп 14, 2013 1:11 am
Мнения: 218
Местоположение: Бургас
Име: Христо Димитров
Веско написа:
Интересно каква техника използват леки пилоти с тежки пътници.

Същата като тежки пилоти с леки пътници :) за крилото е едно и също просто на лекия пилот му тежат повече управленията и обикновено не ги дърпа достатъчно

_________________
Skywalk Mint


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: Re: Техники за приземяване
МнениеПубликувано на: Съб Яну 29, 2022 3:12 pm 
Offline

Регистриран на: Нед Юли 25, 2010 6:56 pm
Мнения: 404
Име: Димитър Миладинов
Цитат:
Това филмче няма нищо общо с кацането на парапланерите, както и скоростните крила.


С това малко ме загуби за дискусията, но едва ли е голяма загуба :) Всички принципи при парапланера важат и при парашутите летящо крило, просто крилното натоварване, източеността и скоростния диапазон са различни.

Това, което описваш като махало, всъщност е подлитането. Илюстрирах ти го с парашут, защото дължината на вървите и размера на купола на такъв парашут биха направили махалната осцилация много бърза, а във филмечто подлитането е няколко десетки метра и не е от махален ефект.

Единственото, което исках да кажа с горните си постинги и което би било полезно в гнездото е, че е много важно да се захожда за кацане с ГОЛЯМ ЗАПАС от енергия и много над сривна скорост. Това помага 1) да се подлети при необходимост, и 2) ако има силен вятър и голям градиент на скоростта на вятъра в приземния слой крилото да не се срине поради загуба на въздушна скорост.


Върнете се в началото
  Профил    +4 / -0 
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 23 мнения ]  Отиди на страница 1, 2  Следваща

Часовете са според зоната UTC + 2 часа



Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения

Търсене:
Иди на:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Преведено от: SEO блог на Йоан Арнаудов