Leonardo | ФОТО
Дата и час: Чет Мар 28, 2024 4:06 pm

Часовете са според зоната UTC + 2 часа




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 35 мнения ]  Отиди на страница Предишна  1, 2, 3
Автор Съобщение
 Заглавие: Re: Нова порода ученици
МнениеПубликувано на: Пет Окт 05, 2018 1:24 pm 
Offline

Регистриран на: Чет Юли 15, 2010 9:10 am
Мнения: 721
Местоположение: Дупница
Име: Петьо Кюркчийски
Момчета, (Иво и Ники Яху), темата беше за "новата порода" ученици и може да е от голяма полза както за инструкторите, така и за настоящите и бъдещи ученици.
За инструкторите ще е от полза споделения опит при работата с такъв тип ученици, а за учениците ще е от полза да не повтарят грешките на въпросната Хелън, най-малкото защото трудно ще си намерят инструктор които да ги изтърпи, вкл. и в мое лице.

Понеже изместихте фокуса върху това дали заслужава Хелън да лети и дали е получила "лиценз" и съзнателно или не ме изкарате някакъв алчен и готов на всичко само за да си вземе парите инструктор, което меко казано ме обижда, ще ви споделя няколко факта от досегашната ми практика като такъв, пък се надявам да не ме разберете погрешно и нещо да се засегнете.

Случаят с Хелън ми е третия в който помагам на някой да се сдобие с "лиценз", като има само един българин на който съм помогнал и това е Боян Стоянов, които преди няколко години не послуша съвета ми да отиде в най-близкия клуб (защото беше самоук), допусна някакви грешки, потроши се и след това дойде при мен да изкара курс. Боян се справяше доста добре за самоук пилот и за 3-4 дни успя да ми докаже, че има голямо желание да де развива като пилот и успя да покрие минималните според мен изисквания да кръстосва свободно небесната шир.
Помогнах му с издаването на „лиценз”, защото Боян живееше в чужбина и без заветното картонче, можеше да срещне трудности по чуждите стартове, а карането на курс по парапланеризъм в така наречените развити държави излиза над 10 000 евро, което въобще не означава, че учениците им достигат топ ниво. По късно ще обясня защо мисля така.

Никога не съм спомагал за издаването на „лиценз” на български пилот, защото според действащата нормативна уредба а именно:
НАРЕДБА № H-1 от 9.01.2014 г. за регистрация, първоначално определяне, поддържане на летателната годност, експлоатация на свръхлеки въздухоплавателни средства, обучение и издаване на свидетелства за правоспособност на пилотите и контрола върху тях
Е записано следното:
Чл. 104. (1) Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" издава национално свидетелство за любител пилот на СлВС – NPPL(M), със съответната отметка за квалификационен клас на пилотите на СлВС съгласно тази наредба.
(2) Не се издават свидетелства по ал. 1 на пилотите на следните видове СлВС:
1. моторните параплани (PPG), излитащи от крака (FLM);
2. моторните делтаплани (MHG), излитащи от крака (FLM);
3. безмоторните делтапланери (HG) и парапланери (PG).

С думи прости, в България НЕ СЕ ИЗИСКВА ЛИЦЕНЗ ЗА ПИЛОТИТЕ НА ПАРАПЛАНЕРИ!!!

Изненадахте ли се? Мисля, че не.
А сега още един „шок” за широката публика.
В същата наредба е записано следното:
„Раздел VІІ Пилоти на парапланери и делтапланери, излитащи от крака (FLM) Чл. 129. (1) От пилотите на излитащи от крака (FLM – "foot launched microlight") парапланери и делтапланери не се изисква притежаването на свидетелство за правоспособност за пилот и свидетелство за медицинска годност.
(2) Минималната възраст на пилотите на FLM е 16 години. До навършване на 18-годишна възраст пилотите представят на лицето, провеждащо обучението, декларация от родителите или настойниците за съгласие да упражняват този вид летателна дейност. Чл. 130. (1) Програмите за обучение на кандидатите, както и квалификацията и допусканията до упражняване на права на инструкторите им се изготвят и приемат от лицето, притежаващо удостоверение по чл. 5.
(2) На завършилите обучението си пилоти на FLM се издава удостоверение за завършено обучение от лицето, притежаващо удостоверение по чл. 5, ал. 1, т. 1, съгласно ръководството за дейността му”

Пак с думи прости, мераклиите да летят с парапланери трябва да притежават удостоверение за завършено обучение издадено от инструктор, които е лицензиран от ГД ГВА, работи по програма одобрена от ГД ГВА и е предложен за такъв от лице по чл. 5, което също е получило удостоверение за дейността си от ГД ГВА.

Ако случайно не сте запознати, ние в България такова лице по чл. 5 нямаме, което автоматически означава, че в България няма нито един легитимен пилот на парапланер както и нито един легитимен инструктор.

Чужди лицензи не се признават, защото според императивните разпоредби на рег. ЕО 216/2008, най общо казано свръхлеката авиация се регулира от местните федерации, които са сертифицирани от местните ГВА.

След като изяснихме тези важни подробности, нека да се върнем към същината на нещата с обучението и лицензирането на Хелън.

Да, дадохме и “лиценз” Пара Про 3, което означава, че тя може да участва с състезания от кат 2 по ФАЙ, защото IPPI картата удостоверява именно това. Нивото на което съответства означава, че Хелън може да извършва самостоятелни полети с парапланер при несложни метеорологични условия, като много ясно съм и обяснил какво означава това, а именно полети до 11:00 и след 17:00 часа при ветрове със скорост не по-висока от 4 м/с.
Това дали в Китай ще и признаят IPPI картата за някакъв вид лиценз, след като на нея изрично о отбелязано, че тя е валидна само с национален такъв (който Хелън не притежава) въобще не ме интересува.

Ники, причините да се захвана с Хелън и да доведа започнатото до край съм ги описал доста подробно в голямото писание по горе и това, че ти се струват сладникави или не знам какви си си е твой проблем. Да, финансовия стимул е важен но в никакъв случай не означава, че съм направил някакви огромни компромиси със съвестта си само защото Хелън си е платила за изкара курса при мен. Както казах, за мен е истинско удоволствие когато видя, че човека които обучавам е вътрешно мотивиран и това с което сме се захванали му носи истинска радост и удоволетворение. Само за твое сведение, обучил съм и все още обучавам няколко момчета абсолютно безплатно, защото искам спорта да се развива и в нашия край да има повече пилоти, особено след като вече имаме прекрасен старт над Дупница.

Иво, сега ще ти споделя няколко факта относно методите на обучение и се надявам наистина да ме разбереш правилно.
Тук държа да подчертая, че това, че Хелън не завърши обучението в училището което представляваш не означава, че училището или инструкторите са кофти или не стават за такива.
В Скайномад се работи „на конвейр” в смисъл обучавате групи от 5 и повече човека едновременно за период от 6 дни. В интерес на истината не знам какво ниво давате на учениците след като завършат курса, но това не е от особено значение в момента.
Казвал съм го и преди и ще го кажа пак, този метод на обучение е подходящ за държави в които е силно развита клубната дейност и след като пилотите завършат началното обучение има къде да продължат да надграждат в една приятелска и почти семейна среда, базирана на другарство и споделяне.
В България това нещо почти липсва и след завършването на такъв курс, ученика остава сам, при това в момент в който в главата му започват да изникват множество въпроси и колкото повече лети, толкова повече стават въпросите.
Вярно е, че по стартовете се формират малки групи от пилоти които ходят да летят заедно, но има голяма разлика между клубните пилоти и самостоятелни пилоти отишли да летят заедно, защото вторите са отишли основно да си правят кефа и колкото и да им се иска да помогнат на по неопитния им приятел, все пак са отишли да си правят собствения кеф.
Получава се така, че тези неопитни пилоти често пъти са на прага да се откажат, защото си мислят, че това занимание не е за тях и губят контрол над нещата.
Естествено има и по ербапи, на които хич не им дреме и се мятат в дълбокото и прогресират бързо но с цената на много рискове и дори тежки травми.

Може би ще се изненадаш ако ти кажа, че през годините при мен са идвали пилоти завършили курс на обучение, чието ниво на умения по нищо не отстъпва на това което достигна Хелън, и дори имам ученик който е завършил при вас курса за средно напреднали под твое лично ръководство, но имаше доста неща по които трябваше да поработим за да достигне нивото на което трябваше да бъде за да прогресира безопасно.
Хората са различни и имат различен начин на възприятие на нещата и няма как да ги сложим под общ знаменател и да караме рибата да изкачи дървото.


Никога не съм си позволил да кажа, че в Скайномад инструкторите не са добри или методите са им грешни, най малкото защото аз от тези хора (Ники, Ицо Сливков, Емо, Орлин) и.т.н съм научил много, въпреки че не съм карал курса при тях.
Включително направих и забележка на Хелън, когато се опита да оплюе Ники.


Аз лично предпочитам да се занимавам индивидуално с не повече от 2-3 ученика на сходно ниво и за по дълъг период от поне няколко месеца. Този метод на обучение не е толкова доходоносен, но определено е по-подходящ за нашата реалност, защото пилотите прогресират бавно и имат време да осмислят това което правим, а също така и попадат на по разнообразни условия за летене, което също доста помага.

При мен обучението не е основната дейност с която се занимавам и със сигурност няма как да се похваля с опита които имате в Скайномад, но от както съм се захванал с това (летя от 2005, тандемно от 2011 и от тогава обучавам), винаги съм се стремил да дам добра основа на учениците си и да ги науча да летят безопасно, а единствения начин е да бъдат честни със себе си и да не надценяват възможностите си.

В случая с Хелън нямаше нищо по-различно освен това, че ми скъса нервите с нейните прищевки, но това си е мой личен проблем. Аз каквото трябваше да направя съм го направил, както и тя направи това, което според мен трябваше да направи, за да и разреша да направи височинни полети и да си получи „лиценза”.

Ако искаме имаме име на страна в която лицензите имат тежест, трябва най-накрая да се обединим, да направим лице по чл.5 и въпросната страна в лицето на държавата да признае нашата методика и нашите лицензи, така както е в почти всички европейски държави.
Това дали лицензите се взимат трудно или лесно е много субективно понятие и според мен водещия фактор тук е цената на обучението, която въобще не е необходимо да се бърка с качеството. Именно цената е определящ фактор, които кара чужденците да идват и да е обучават в България и мисля, че в Скайномад това е много добре известно, тъй като вие сте училището което от години масово обучава чужди пилоти.

Споменах, че ще напиша нещо за немската система и точно тук е мястото да го направя.
Миналата година бях в Германия като асистент инструктор на един курс и се подготвях за изпита за тандемен пилот по тяхната система.
В Германия предпочитан метод за обучение от повечето инструктори е така наречения kompakt course.
Учениците вземат 80 часа теория, която се изразява общо взето в гледане на учебни филмчета от сайта на DHV и се дискутират различни теми по конспект изготвен от DHV.
Теоретичният курс се заплаща по 8 евро на час на човек, като в групата са 8-12 човека.
После следва практическата част, която общо взето включва 30 полета от учебен хълм до 50м и 15 полета от хълм над 200м. То те и по-виско нямат 
След като минат всичките тези процедури и си олекнал с едни 2-3000 евро, купуваш си екипировка за 5-6000 евро и си ти, горд собственик на чаршаф и А licenze.
Понеже ми се отдаде възможност да бъда асистент инструктор в парамоторен курс, където изискването е ученика да притежава А лиценз или да е направил 15 полета от учебен хълм под ръководството на инструктор, успях да добия реална представа за това какво на практика могат учениците с А лиценз.
На курса който се проведе в Гърция, въпросните ученици трябваше да направят 30 излитания и кацания с парамотор и три полета по 10км за да се явят на изпит за парамоторен лиценз.
Учениците идваха от няколко различни училища в Германия, където се бяха сдобили с А лиценз и от всичките 10 човека, само двама можеха да направят челен старт без да се търкалят по земята.
Наложи се да започнем от А и Б на парапланеризма, за да могат останалите от тях въобще да почнат да летят и да не си потрошат чисто новите парамотори за по 5000 евро.
Нямаше 100% успеваемост и дори моя парамотор падна в жертва на немската велика учебна система.

Така че, нека не бъдем толкова крайно в оценките си за това кой как обучава и какви лицензи издава, защото нещата не са толкова плоски и елементарни колкото изглеждат на пръв поглед!

_________________
"Там, където има авиация има дух, има българщина!" Ген. Румен Радев - Президент на България

http://www.skyhike-bg.com


Върнете се в началото
  Профил    +5 / -0 
 
 Заглавие: Re: Нова порода ученици
МнениеПубликувано на: Пет Окт 05, 2018 7:16 pm 
Offline

Регистриран на: Нед Апр 23, 2006 6:04 pm
Мнения: 1183
Местоположение: Велико Търново
Име: Ивелин Калушков
Петьо

Не искам да ме разбираш грешно - по никакъв начин не критикувам методиката на обучение и не казавам че някой е бил обучен или необучен правилно или грешно.

На 100 % съм съгласен и със всичко което казваш за разликите в груповата методика на обучение и индивидуалната.
Аз също обучавам в Австралия където пък методиката е смесена и много по различна от тукашната включително от тази която сме възприели в Скайномад.
Изобщо не говорим за методики - всяка си има предимства и недостатъци.
Безспорен е факта и че има много хора които през каквато и методика да минат им е нужна много работа.
Не ме учудва факта и че си имал ученик който например аз съм обучавал - аз самият имам и съм имал ученици който се връщат за опресняващи курсове - включитлено съм имал ученици на които съм преподавал курсове за начинаещи и средно напреднали които са се справяли отлично и са покривали всички нормативи, които след 1 година например се връщат за опресняване защото 1 година или изобщо не са летели или са направили 1-2 полета - и сме започвали от 0-та защото се е оказвало че буквално са забравили почти всичко.
В този ред на мисли - поддържането на форма при ученицит и равиването на базовите знания не е задължение на никой инструктор а основно на обучаемия
На всичките си ученици още първият ден от курса без значение дали обучавам в БГ или Австралия им казвам че НЯМА КУРС НА ТАЗИ ЗЕМЯ БЕЗ ЗНАЧЕНИЕ ОТ ВРЕМЕТРАЕНЕ ИЛИ ЦЕНА КОЙТО ДА ГИ НАПРАВИ ЗАВЪРШНИ ПИЛОТИ!!!

И пак казвам - изобщо не упреквам никого за методи на обучение или предадени знания - ако трябва да съм честен според мен ти си еин от малкото методични инструктори които наистина държат на качеството на обучението затова съм насочвал хора към теб търсещи парамоторно обучение точно защото знам че вършиш работата добре.

Също така прощавай за израза "лиценз" - добре съм запознат с наредбите в сила и с разликитемежду лиценз и пара про сертификат за ниво, просто не подбрах думите прецизно.

....но, и с ръка на сърцето мога да кажа че НИКОГА не съм умаловажавал пара про нивата именно защото са МЕЖДУНАРОДНИ мерила за опит. Мога да го твърдя чиста съвест за разлика от много други колеги!!!
Проблема тук не е в Хелън а в цялото побългаряване на една система - защото преди години когато се беше създала една организация и преди да влезе абсурната наредба Н1 ясно си спомням как бяха написани например едни правила за български лицензи за инструктои и тандмени пилоти. Тези правила се спазваха точно 6 месеца и много от съвестните тогава пилоти покриха едини добре написани изисквания защото искаха да са читави и редовни и да имат съответният лиценз.
В един момент обаче една софииска групичка от инструктори чиито имена няма да споменавам - ако са гузни сами ще се обадят или по добре ще си замълчат - решиха че от тея "лицензи" ще се прави бизнес( при положение че цялата система бе замислена да е безплатна - включително изпитването и издаването на въпросните лицензи) и започнаха да издават "лицензи" срещу една "такса изпит" на "куцо, кьораво и сакато" - разбирай - хора който не бяха безопастни за себе си изведнъж се оказаха сертифицирани! Това остави доста лош вкус в устата на всички останали които които си бяха покрили нормативите чинно, а след като и БНАК се опита да яхне вълната обявявайки такса за подновяване - целият хубав замисъл просто се срина - хората видяха че всичко е ала бала и пак се върнахме в дивия запад!
Всички шушукаха от уста на уста как пак правим "българкса работа" обаче нали сме малка общност и да няма конфронтации - всичи с възмущение си траеха. Съжалявам че и аз съм от тези хора които възмутително си траеха, но в онеси времена не мисля че и можех с нещо да го променя, не че сега мога но сега съм се научил поне да казвам на глас това което ми се струва нередно.

Та същата работа и с Хелън:

Относно издаването на пара-про нива:
https://www.fai.org/sites/default/files/basic_page/document/safepro_para_2017.pdf
Това са официалните изисквания за всяко пара-про ниво.
Курсовете в клубът ни общо взето са структурирани така че да покриват изискванията.
С ръка на сърце мога да кажа че не съм се подписвал под заявление за Пара Про 3 на ученик който не е покрил изискванията - не защото ми пука дали и как ще продължи с летенето а защото искам да съм честен пред себе си.

Та въпросът тук пак не е колко иска да лети Хелън - лично според мен желането и прекрасните мечти в главата изобщо не са оправдание да изпитам съчувствие към някого че да му кажа ... абе ставаш.

Въпросът е ... честно ли е към всички които наистина са положили усилия да са на ниво да речем Пара Про 3, всички които са треперели притеснявайки се да не пропуснат елемент от предполетната подготровка, или са си мъкнали крилата по стартовете сами, или просто са харчили всяка секунда от обучението си да попиват всяка капка информация, всички които са жертвали правенето на стотици селфита за да внимават в обучението си ... та честно ли е всички тези хора да са в същата категория като ... Хелън.
Въпроса е реторичен.

Пак казвам - изобщо не искам това да се приема като критика нито към теб нито към методи на обучение - напротив мисля че си свършил изключително добра работа. Харесвам те много като човек с много трезва мисъл и добра балансирана преценка. Моля те не приемай нищо от думите ми като насочено срещу теб!

Критиката ми е към едно малко по-високо ниво и хора който съм сигурен че тая критика ще си я сложат просто в другия джоб, но не ми се влиза и в полемики защото честно казано ... не вярвам в промяната - поне не в груповата!
За да се промени нещо в системата трябва всеки един елемент от системата да се промени!

_________________
"Успехът не е траен, провалът не е окончателен, важна е волята да продължиш напред!" - сър. Уинстън Чърчил

Independence Dragon 3 M (бяло, черно, червено)/Advance Impress 2+
Aerodyne Massai M (червено, жълто, оранжево)/Advance Impress 2+
Advance Omega 8 - 27 (бяло, жълто, зелено)/Advance Impress 2+

Advance Omega X-Alps - 25 (зелено, бяло, синьо)/Advance Impress 2+

Изображение


Върнете се в началото
  Профил    +3 / -0 
 
 Заглавие: Re: Нова порода ученици
МнениеПубликувано на: Сря Окт 10, 2018 2:08 pm 
Offline

Регистриран на: Пон Фев 28, 2011 9:39 am
Мнения: 333
Местоположение: Казанлък
Име: Николай Стоянов
dimitar.miladinov написа:
Само едно уточнение към Ники . "Има кинти" в България е синоним на тарикат, човек, който заобикаля закони, постига нещата по "втория начин" и счита, че всичко му е позволено.

Защо обаче мислиш, че това е така в Китай? За тази част от света образованието и напъването в живота се считат за нещо доста важно. Да, на пръв поглед китайката е инатлива и фокусирана върху селфитата. Но това не значи, че няма положителни качества. Колко от нас могат да отидат в Китай, където да изкарат начален курс по парапланеризъм и да литнат от подобен старт? Колцина ще имат волята да правят това с тази настойчивост?

Не може да считаме, че само на хора с нашите ценности им е позволено да летят.

Аз не казвам, че при нея всичко е нормално, но не мисля, че в случая става дума за "богат татко и кинти". Ако един милиард човечета с нейната решителност тръгнат в посока северозапад, жална ни майка :)

п.с. видях част от заниманията на въпросната китайка с Петьо на живо


Митко, много правилно си изтълкувал израза, който съм използвал. Използвал съм точно него, точно защото се тълкува по начина, по който ти си изтълкувал. А защо смятам така- защото момичето в случая прави точно това- не спазва това, което инструктора й дава като съвет, а за мен това е Неспазване, Заобикаляне на правилата, както и "Всичко й е позволено"

Тя е дошла да се учи в България - следователно - тя е тази, която трябва да се съобрази с особеностите ни!

_________________
http://yahoooooskydance.com
https://www.youtube.com/channel/UCSGoiR72lOMLSLOYCar6oUw

Acro: U-Turn Thriller X3
XC/Hike&Fly: Ozone LM5
XC: Ozone M6
Tandem: Ozone Magnum 2


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -2 
 
 Заглавие: Re: Нова порода ученици
МнениеПубликувано на: Сря Окт 10, 2018 2:22 pm 
Offline

Регистриран на: Пон Фев 28, 2011 9:39 am
Мнения: 333
Местоположение: Казанлък
Име: Николай Стоянов
Skyhiker написа:

Ники, причините да се захвана с Хелън и да доведа започнатото до край съм ги описал доста подробно в голямото писание по горе и това, че ти се струват сладникави или не знам какви си си е твой проблем.


Петьо, грешиш - аз нямам проблем! Проблем имат инструкторите, които вадят от 9 кладенеца вода, за да излъжат себе си, че някой ТРЯБВА да лети. А как щяха да изглеждат нещата, ако при всичките ти съвети и инструкции въпросната ученичка все пак беше извадила в полет някаква машинка за селфита, беше я изпуснала, понечила да я хване и изнегативила крилото до земята?

Окончателно - аз не съм инструктор ( въпреки, че съм обучил безвъзмездно 3-ма мои близки приятели да летят самостоятелно)! Изказвам изцяло моето мнение, което се уповава на въображаемото поставянето на мястото на един инструктор и цялата отговорност, която носи той!

Темата за мен приключи окончателно, но няма против да я обсъждаме на живо :)

_________________
http://yahoooooskydance.com
https://www.youtube.com/channel/UCSGoiR72lOMLSLOYCar6oUw

Acro: U-Turn Thriller X3
XC/Hike&Fly: Ozone LM5
XC: Ozone M6
Tandem: Ozone Magnum 2


Върнете се в началото
  Профил    +2 / -0 
 
 Заглавие: Re: Нова порода ученици
МнениеПубликувано на: Пон Фев 04, 2019 1:14 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Сеп 05, 2007 10:44 am
Мнения: 457
Местоположение: София, etc.
Лелеее...

Прочетох напълно само първия текст на Йотов - блестящ, както обикновено. Ама след това вие сте изписали половината китайска стена, бе, хора! Т'ва момиче ме кефи 'къв ресурс е извадила с 48-те си кила - първо измъчила половината инструктури в България, след това и форума дори - и това са само хората за които имаме данни. Ха сега я умножете по милиард и половина. Купон!

Но, да се върна на основната ми мисъл: както се казва на китайски, "Чао и бао", и т'ва е. Такива герои и героини ги изпращайте по-надалече и по-бързо; и не им се стягайте чак толкова.


Върнете се в началото
  Профил    +3 / -1 
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 35 мнения ]  Отиди на страница Предишна  1, 2, 3

Часовете са според зоната UTC + 2 часа



Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения

Търсене:
Иди на:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Преведено от: SEO блог на Йоан Арнаудов