Колеги, прилагам кореспонденцията си с БГ производителя на парапланери Елемент, където са описани случките и последиците от тях с настоящото ми крило Element AIR 3, писаното ще подкрепя и с видео клип.
Преценката за качеството на изработка и контрол на тези крила и отношението към клиента оставям на вас!
On 2015-07-30 21:53, *********** wrote:
> Казвам се Алекси, занимавам се активно с парашутизъм (към момента имам над 800 парашутни скока тип летящо крило), водолазни гмуркания и алпинизъм, летя с парапланер от средата на 1999 г., с други думи считам че съм придобил през годините летална култура и грижливо отношение към екипировката.
> От края на 2012 година притежавам ваше крило Element AIR 3.
> На първо място бих искал да отбележа причините, поради които взех решение да закупя крило от вашата фирма, а именно аз съм човек, който се старае да насърчава родното производство ( крилото, сбруята и запасния ми парашут са дело на български производители); бях чул добри отзиви за качеството и летателните характеристики на вашите крила, а и цената беше адекватна.
> За съжаление ентусиазмът ми от покупката на новото крило се момрачи още от получаването му чрез куриерска фирма Еконт Експрес.
> Искам да ви информирам за неволите , които ме сполетяха . Когато беше готово крилото ми го изпратихте със фирма Еконт , явно не добре опаковано защото крилото пристигна пробито. След дълго убеждаване от Митко Павлов да сложи само лепенка , аз не склоних и го накарах да смени цялата платка. Да не споменавам за неприятностите с Еконт и изгубеното летателно време , докато продължи ремонта - около две седмици.
> В средата на 2013 г. след асиметричен колапс имах една сцепена камера на няколко места около А линията.Тогава не направих подробен оглед на крилото.След разговор със Митко Павлов изпратих крилото ,като го помолих да направи подробен оглед,и ако има някакви нередности да ме информира. Огледа на Митко и неговото мнение беше,че някъде съм закачил крилото и заради това камерата имала ивечисти несиметрични разцепвания.А всъщност прорезите на камерата бяха със твърди ръбове,както се получава при триенето на вървите с плата.Ремонта продължи около две седмици и половина.Когато крилото пристигна при мен ,без да направя какъвто и да е оглед имайки доверие на думите на Митко ,че крилото е ок,отидох да летя на Витоша.Същия ден,направих полет малко над 100 км.София- Пазарджик.След като се приземих започнах да събирам крилото и установих ,че имам разшиване на първия шев от горната страна на осем камери.Разшиванията бяха със размери от 40 до 70 см. По време на полета нямах никакви инциденти(мога да изпратя трак от полета). Обадих се на Митко и го попитах ,защо крилото след ремонт и след полет 100 км.,е със разшити камери? Нищо не можа да ми отговори ,и ме помоли отново да изпратя крилото за ремонт за негова сметка.Ремонта продължи около три седмици .Нередностите бяха отстранени .
> На 26 .07. 2015 г. след излитане от най-популярния старт на Витоша - Комините ,получих асиметричен колапс в резултат на който , по време на полета установих следното: напълно разшити от ушите две върви от А линията и силно нарушен профил на крилото. Прецених, че е редно да се отправя към зона с по-голям запас от височина, където да мога да инспектирам крилото си какво поведение има във въздха след команди ляво и дясно и евентуално да преценя ккъв е риска от повече повреди и необходимо ли е да да разтворя запасен парашут. взех решение, въпреки повредите, динамичното поведение на крилото и силнита термична активност да се отправя към едно от популярните и безопасни места за приземяване. Полетът за мой късмет приключи успешно, като в настоящия момент анализирайки ситуацията, аз ясно осъзнавам, че бих могъл да загина и то следствие на недостатъчен качествен контрол над ушиването на моето крило, без каквато и да било вина от моя страна.
> След успешното ми приземяване предприеприех щателен преглед на крилото и установих следното: напълно разшити от ушите две върви от А линията; пет частичо разшити уши от същата линия; шест частичо разшити уши от Б линията; една разцепена камера в областта на А линията; една протрита от върви камера.
> На по-късен етап се срещнах и чух по телефона с част от колегите - парапланеристи, които присъстваха на моето излитане и видяха с очите си инцидента - всеки от тях изрази готовност да ме подкрепи в качеството си на очевидец на случката.
> Предвид, че крилото ми е връщано за ремонт и корекции три пъти преди този случай и не особено сериозното и отговорно отношение от ваша страна, реших да занеса крилото за ремонт тук в София, в ателието на *** **** от **** ****. След преглед от негова страна на крилото, той изрази неудоумение как се е стигнало до тези поражения, като единствето обяснение за н мен и него беше недостатъчен брой шевове и къси уши, а истинска изненада беше за него как точно се е разцепила камерата по шева.
> ***** изрази готовност да отремонтира текущите поражения, но беше скептично настроен към цялостната здравина на крилото, а именно ако бъде посилено с допълнителни шевое, то не е много ясно дали платът ще бъде достатъчно здрав след толкова ремонти и интервенции. От друга страна аз прецених, че за да летя спокойно с едно крило то не бих искал да бъде цялостно ремонтирано няколко пъти - не по моя вина. Купил съм за себе си ново крило с идеята да се доверя напълно на технологията на производство на самия производител и качеството на използваните от него мариали и съвременни технологии, не считам че крило на около 30 - 35 летални часа трябва да бъде в това състояние и да бъде подлагано на ремонти.
> Искам да ацентирам върху разговорите ни с Митко Павлов, като той неколкократно изместваше фокуса от качеството на ушиване на крилото в посока на моите летателни умения, а всъщност ясно е на всички, които са запознати със случая, че проблемът е другаде. Намекна дори, че с мя годишен нальот за мен е подходящ по-нисък клас крило - така и не открих връзката между гореописаните инциденти и моя избор на крило!?
> След разговори с Митко Павлов, той ми каза да изпратя крилото за оглед с репликата "не съм чувал за такова чудо". Изпратих го, както се уговорихме, като предварително му казах точно какво да гледа и го помолих щателно да направи допълнителен оглед. Последствие в разговорите ни установих, е той за пореден допъска недоглеждане, съобщавайке ми, че има само едно напълно разшито ухо, а те всъщност са две, които са разклонение на една и съща връв. Предложи ми да подмени седем броя камери и да предприеме всички необходими ремонти по крилото, аз обаче се консултирах с редица хора, които са с дългогодишен опит в ремонта и летене с парапланер и съм на мнение, че е по-удачно и с оглед моята безопасност, крилото ми да бъде заменено с ново, а не ремонтирано за пореден път.
> В случай, че не бъдат удовлетворени изискванията ми зазамяна на крилото с ново от същия клас, в качеството си на коректен платец и клиент аз съм готов да воювам за отстояване на правата си!
> Няма да се поколебая да публикувам целия доказателствен материал, изразен в снимки и клипове в интернет и в чатност специализираните форуми и сайтове за ревюта на екипировка за парапланеризъм (
http://para2000.org,
http://www.paraglidingforum.com,
http://forum.skynomad.net,
http://forums.shumen-xc.org, международните и български групи във Facebook /Paragliding, ParaglidingForum, AnyGivenFliday с над 13 000 членове парапланеристи и ангажирани със спорта)!
>
> Алекси ******