На 10-11 май няколко летателя от България летяхме в Текирдак - Турция. Текирдак е 100 хиляден град в европейската част на Турция на брега на Мраморно море на около 150 км от Капитан Андреево. Най-прекият път е през Одрин, Узункюпрю и Хайрболу до Текирдаг. Пътя е хубав, панорамен, но стар и сравнително тесен. Може да се мине и Одрин, Узункюпрю, Кешан и Малкара до Текирдаг. Пътя е нов и широк, като магистрала, но е по-дълъг, с около 60-70 км от по-горният вариант.
В Текирдаг, на края на града се тръгва към Барбарос, което е малко градче, или квартал на Текирдак и след последните му къщи на У образно кръстовище се свива в дясно към стартовете на Нишан тепе. Има поставени табели с нарисувани парашути и надписи на турски. Тесен асфалтов път, около 4 км минава през две села, а после, около 6-7 км черен път се качва до стартовете и слиза до кацалката. Черният път е подобен на пътя, към старта на Олудениз, но два пъти по-широк и по-равен. Няма никакви проблеми за лека кола. Пътя е направен специално за стартовете, както и кацалката. Тя е с големина, на около две футболни игрища точно до плажа, на който не може да се каца защото, е тесен и е с камъни. Всичко това е направено за развитието на парапланеризма в този район и то не от клуба в Текирдаг, а от турската държава! Стартовете са няколко на различна височина и с различна ориентация, но са за преобладаващи ветрове с южно направление. Два са на около, 550м м нмв, което е и съответната денивелация за летене. Имало и два по ниски за ученици, които не сме пробвали.
Първият ден в който летяхме вятърът беше И, СИ, но на старта даваше чело и се излиташе без проблеми. Вторият ден беше още по-хубав вятъра и от И, ЮИ. Става въпрос за високите стартове. Единият е тесен и стръмен за около две крила и е обърнат на И, ЮИ, а следващият е голям (за около 10 и повече крила), с хубав наклон, покрит с трева и е ориентиран на ЮИ, Ю, ЮЗ. Отсреща са островите в Мраморно море. Мястото е доста термично, поради разположението и релефа си, но става и много добре за реене. След обяд дава бриз и позволява доста дълго летене въпреки неголямата си денивелация. Единият от полетите ми беше над 1 час, но можеше и два и повече часа, ако бях решил.
Организацията на фестивала беше перфектна. Настаниха ни в двузвездни хотели, безплатно ни хранеха със закуски и вечеря, даваха ни сладолед, безалкохолни напитки и минерална вода, и ни качваха на старта безплатно с едни пикапи по 5-6 човека с крилата. Имаше и около 50-100 турски парапланеристи, повечето от Истанбул, които ползваха същите безплатни екстри, като нас с изключение на спането и вечерята.
Разходите ни за този фестивал бяха единствено за пътя от България до Текирдак и обратно, за което сме изключително благодарни, на господин Алиджан от клуба в Одрин и господин Кадир от клуба в Текирдаг! Между двата старта има голяма поляна, на която имаше разпънати и доста палатки, на хора които спяха там.
Вторият ден в неделя, областният управител (валията) на Текирдак, посети старта и ни поздрави лично.
Друсахме ръчичка с него и похвалихме направеното от тяхната държава за парапланеризма. Снимаха ни от турската преса и от някакви телевизии
Прибрахме се много доволни в България, където за пореден път, сравнението, за направеното от Турция за парапланеризма и това, което се прави у нас за този спорт, навежда на много тежки и неприятни мисли....
Нужно ли е да обяснявам, че никоя официална институция у нас не си помръдва и пръста за да подпомогне парапланеризма, а напротив.... Стартовете, които ние сами се си направили с жалките пътища до тях се вкарват в Натура 2000 и се забранява летенето там за да не пречим на птиците!?!?!
Тъжно и жалко. България е член на Европийският съюз, а Турция не е, но по много неща е доста преди нас в развитието си...
Венко е качил снимки от полети на Текирдаг в рубриката "новини" под съобщението на Ники за фестивала.