Хубавото на инцидентите е, че правокират размисли от които могат да се извлекат полезни изводи и принципи. Не само за самото летене, но и за съпътстващите му дейности. За да се извлече по-общото и важното от изолирания и частния случай, трябва информацията да се поднася така, че минимално да накърнява някой замесен и да не се изпада в излишни или гузни обяснения, извинения, обвинения и ткн. Как е по-добре да постъпим при подобен инцидент? Да мълчим или да посочим някакви проблеми, чието решаване би направило летенето по-приятно и безопасно? Така например, когато има инцидент и видим на 3 седалки пред нас да отпътуват спасителите, то не бива да настояваме да се качим, защото работата на лифтаджиите, освен да качат спасителите е също и да позиционират платформата на изчакване на междинна станция, което може да изисква пълно превъртане на линията. Изкарал съм 20 години покрай лифта и въпреки че се познавам с лифтаджиите не си позволявам някакво специално отношение или екстри. Като кажат, че не става, значи не става и толкова. Като има лифт - има, като няма - няма. Затова е дразнещо, когато хората го възприемат като някаква услуга, която им се полага и се сърдят за щяло и нещяло. Преди години, един нахален тандемен пилот вдигна скандал, че не го качват, когато лифта не работеше, и това правокира събития, които доведоха до това, че един човек загуби работата си. Извод: макар да си мислим, че летенето и работата ни са важни и рискови, покрай тях има съпътстващи дейности, които са не по-малко важни и отговорни т.е. не ни се полага някакъв приоритет, колкото и да се оправдаваме с вятъра.
Другият въпрос по който изглежда, че Валери се засегна е че със своя полет, едва ли не той е подвел пострадалият да излети в неподходящи условия. Този въпрос е важен, защото открай време има тенденция към стадно поведение, което явно продължава да си е проблем. Вината за инцидента е изцяло на пострадалият, защото всеки пилот трябва сам да си преценява условията, прогнозите и посланията на вятъра, все едно е сам на старта. Не коментирам дали времето е било подходящо за летене или не. Явно за тия, които са нямали инциденти е било подходящо, а за тоя с инцидента е било неподходящо. Този ден, ние решихме че северният вятър е опасен и некомфортен за пилотите, които водим и отидохме да летим другаде. Много пъти сме имали ученици или пасажери, които ни гледат въпросително, като видят че летят тандемите, а малко преди това сме им казали, че времето не става на Сопот и ще трябва да ходим другаде. Като им обясниме за рисковете, ни гледат с благодарност, че мислим за тяхната безопасност. Мина времето, когато се себедоказвахме и летяхме на всяка цена. А и парите не са ни водещ стимул. В ЮАР, най-популярното място за летене е Портервил, където собственика на старта е забранил тандемните полети, защото според него тандемните пилоти рискуват в повече, отколкото трябва. И там, и тук и навсякъде е прав. Има много дни, когато времето не ме кефи за летене, но аз летя тандем, било то заради професионално предизвикателство или пари. Но всичко си има граница. Валери е най-добрият тандемен пилот в Сопот. Щом няма инциденти и може да лети в условия в които другите не летят, значи взема правилни решения и може да прави каквото си поиска, без да има угризения за другите. Но другите да внимават, особено начинаещите и чужденците.
Нашата реакция на инцидента е че смятаме да направим информационно табло за старта и кацалката, които да разясняват основните положение за безопасността. Там изришно ще предупредим, че когато някой лети, не означава че е безопасно за летене.
Друга инициатива, която замисляме от известно време е да направим анонимна онлайн форма за инциденти (кутия за доноси), чиито попълвания да препубликуваме във форума, че сме твърде малко общество и твърде взаимообвързани.
_________________ www.nest.bg
|