SkyNomad https://forum.skynomad.net/ |
|
Сблъсък във въздуха https://forum.skynomad.net/viewtopic.php?f=6&t=10327 |
Страница 3 от 7 |
Автор: | Marv [ Вто Сеп 17, 2019 9:06 pm ] |
Заглавие: | Re: Сблъсък във въздуха |
Да формулираме 3-4 основни правила, спазването на които да прекрати такива инциденти. Да ги напишем ясно и точно и възможно най-разбираемо за всички, включително спазване на посока при влизане в облак, което е много, много важно понеже там и да се оглеждаш файда няма. |
Автор: | Marv [ Вто Сеп 17, 2019 9:20 pm ] |
Заглавие: | Re: Сблъсък във въздуха |
понеже не могат да се допълват постове https://www.youtube.com/watch?v=V1uCjianOsI |
Автор: | Viper_Weasel [ Вто Сеп 17, 2019 9:29 pm ] |
Заглавие: | Re: Сблъсък във въздуха |
Marv написа: Да формулираме 3-4 основни правила, спазването на които да прекрати такива инциденти. Да ги напишем ясно и точно и възможно най-разбираемо за всички, включително спазване на посока при влизане в облак, което е много, много важно понеже там и да се оглеждаш файда няма. Правилата са написани по принцип и са международно признати. viewtopic.php?f=12&t=1108&hilit=правила viewtopic.php?f=3&t=9176&p=59969&hilit=правила#p59969 https://lu-glidz.blogspot.com/2017/02/die-europaischen-ausweichregeln.html http://paraventureparagliding.satora.co.uk/air-law/ https://www.expandingknowledge.com/Jerome/PG/Rule/Right_of_Way/Main.htm Темата е дъвкана много пъти - въпросът е някой да я разяснява на новопостъпващите в спорта! Хубаво е да се уточни че ако трябва да следваме правила така както са написани - трябва да си на поне 300 метра от който и да край на облака. Това че не спазваме правилата касаещи личната ни безопасност обаче не ни оправдава при неспазването на правила за обща безопасност като тези за разминаване и предимство например! Относно питането кой е инструктора - не мисля че това има директна връзка! Ако пилотът е преминал обучение и са му били разяснени правилата във въздуха - не може да се търси отговорност другаде освен при пилота. Все пак никой инструктор не може да бъде държан отговорен за решенията които взема пилот било то и негов бивш ученик в моментите когато лети самостоятелно. Всички инструктори знаят добре че каквото и да говориш на учениците голяма част от информацията само прелите през между ушното пространство - невниманието и породеното от това "незнание" са лични отговорности обаче! Когато пилотът е под директна инструкция може да се търси отговорност от инструктора и дори тогава тя е ограничена. Случаят не е такъв. Ако на пилотът никога не са му разяснявани правилата във въздуха - това вече е друг въпрос! |
Автор: | Marv [ Вто Сеп 17, 2019 9:54 pm ] |
Заглавие: | Re: Сблъсък във въздуха |
Viper_Weasel написа: Хубаво е да се уточни че ако трябва да следваме правила така както са написани - трябва да си на поне 300 метра от който и да край на облака. Това е много хубаво, но на практика никой не го спазва. За мен ще е някакъв голям прогрес да си изясним всички, че в облак НЕ СЕ ВЪРТИ и да уточним някаква посока, в която да се бяга от облака след като така или иначе си вътре. Не коментираме, че нямаш никаква работа в облак понякога просто се случва. Аз бягам в посока следваща точка, ако летим по задача и в посока обратна на планината т.е. към равнината при свободно летене последното не знам колко е правилно просто споделям за да го изясним. |
Автор: | DVD [ Вто Сеп 17, 2019 10:03 pm ] |
Заглавие: | Re: Сблъсък във въздуха |
Правилата са доста добре илюстрирани на филмчето по-горе, но има една разлика с правилата в България, а именно че ВС намиращо се по-долу и по-назад в България ще има предимство защото се намира на по-малка височина. Няма значение кой каква видимост има! Значението за предимството е височината! И така накратко правилата са (подредени са по приоритет - по-горните и с по-малък номер са по-важни от останалите): 1. ВС без двигател има предимство пред ВС с двигател 2. ВС движещо се с по-ниска скорост има предимство пред ВС движещо се с по-висока скорост 3. ВС което се намира по-ниско е с предимство пред това което се намира по-високо 4. На склон - ВС на което склона му е от дясно има предимство пред останалите 5. При пресичащи се курсове - дясното ВС има предимство пред лявото 6. В термика - ВС което е в термиката има предимство пред това което навлиза в термиката 7. Посоката на въртене в термиката се определя от първото ВС влязло в нея |
Автор: | Viper_Weasel [ Вто Сеп 17, 2019 10:21 pm ] |
Заглавие: | Re: Сблъсък във въздуха |
Даниеле - не съм съгласен че видимостта няма значение - повечето правила са написани точно с оглед видимост - предният винаги има предимство пред задният защото няма очи на гърбът си. При безмоторниците например правилата са написани изцяло с оглед видимост защото сблъсъците се получават когато нямаш видимост към другия - там например по-високият е винаги с предимство защото има почти нулева видимост право надолу. Няма как да пазиш или да се пазиш от нещо което не виждаш! В Австралия дори е прието когато парапланер и безмоторник са в една термика и безмоторника е по-високо - той е с предимство дори пред парапланера въпреки че е по-бърз - локално правило за Австралия - но все пак така е прието! Когато имаш видимост - тогава роля започва да играе височината - и естествено този който е с по-малка е с предимство! |
Автор: | Marv [ Вто Сеп 17, 2019 10:22 pm ] |
Заглавие: | Re: Сблъсък във въздуха |
DVD написа: Няма значение кой каква видимост има! Значението за предимството е височината! Дидо, съгласен съм, но да си търсиш предимството от някой, който не те вижда също не е добра идея. В този ред на мисли филмчето ми се вижда абсолютно адекватно. Дори има посочен случай, в който никой не вижда другия и там въобще не се говори за предимство само са набили яко удивителните! |
Автор: | DVD [ Вто Сеп 17, 2019 10:28 pm ] |
Заглавие: | Re: Сблъсък във въздуха |
Аз като летя знам каква е моята видимост, но си нямам хабер каква е видимостта на другия, който лети някъде около мен. Затова в България нямаме правила базирани на "видимост", а правилата са базирани на доста по-лесно различими и по-безспорни характеристики на летателните средства. |
Автор: | Ясен Христов [ Вто Сеп 17, 2019 10:55 pm ] |
Заглавие: | Re: Сблъсък във въздуха |
Ако ВС първо влязло термиката по някое време реши да смени посоката на въртене останалите ВС трябва ли и те да обръщат или да продължават по първоначалната посока. Нали от него се определя. Ако след няколко врътки пак реши да сменя другите и те ли да обръщат ? |
Автор: | Viper_Weasel [ Вто Сеп 17, 2019 11:03 pm ] |
Заглавие: | Re: Сблъсък във въздуха |
Правилото за въртене в термика е описано с оглед включване в термика а не като кой е определящ въртенето - щом има повече от 1 човек в термиката посока не се сменя от който и да , но всеки включващ се е длъжен да върти в зададената посока. Дори и при по-горе описаните правила - в конкретният случай по темата, отново имаме нарушение на поне 3 правила - 3,5,6 + правилото за предимство на предния! |
Автор: | Marv [ Сря Сеп 18, 2019 7:31 am ] |
Заглавие: | Re: Сблъсък във въздуха |
Още нещо от преди НЕВОЛНОТО влизане до излизането от облака съм постоянно на уши/това не съм го измислил аз видял съм го навремето от много по-опитни от мен/ и ако някой под мен цепи мрака без уши пак имаме голям проблем. Отново не твърдя, че съм прав, но искам да уточним тези ИЗВЪНРЕДНИ ситуации. Нарочно пиша някои думи с главни букви знам, че нямаме никаква работа в облака, но и на тези, които са влезли без да искат им се живее. |
Автор: | Sioux [ Сря Сеп 18, 2019 9:14 am ] |
Заглавие: | Re: Сблъсък във въздуха |
Ясен Христов написа: Ако ВС първо влязло термиката по някое време реши да смени посоката на въртене останалите ВС трябва ли и те да обръщат или да продължават по първоначалната посока. Нали от него се определя. Ако след няколко врътки пак реши да сменя другите и те ли да обръщат ? Бих допълнил - ако ВС първо влязло в термиката по някое време започне да прави широки S-ки, т.е. пилотиране на зиг-заг, какво правят всички останали, за които веднъж въпросното ВС е дясно-стоящо, а след това ляво-стоящо? Какво казват добре написаните и дефинирани международни правила по този въпрос? |
Автор: | DVD [ Сря Сеп 18, 2019 9:22 am ] |
Заглавие: | Re: Сблъсък във въздуха |
Е, разбира се ако е видно, че някой се държи неадекватно - пазиш се от него ти самия. |
Автор: | Viper_Weasel [ Сря Сеп 18, 2019 12:11 pm ] |
Заглавие: | Re: Сблъсък във въздуха |
Sioux написа: Ясен Христов написа: Ако ВС първо влязло термиката по някое време реши да смени посоката на въртене останалите ВС трябва ли и те да обръщат или да продължават по първоначалната посока. Нали от него се определя. Ако след няколко врътки пак реши да сменя другите и те ли да обръщат ? Бих допълнил - ако ВС първо влязло в термиката по някое време започне да прави широки S-ки, т.е. пилотиране на зиг-заг, какво правят всички останали, за които веднъж въпросното ВС е дясно-стоящо, а след това ляво-стоящо? Какво казват добре написаните и дефинирани международни правила по този въпрос? Докато в термиката или балона има само 1 човек - той е с предимство - и докато той маневрира и обработва качването, всички включващи се в неговата зона на маневри трябва да се съобразяват с него! На пилот който е започнал каквато и да е маневра отнема много повече време да промени курса си отколкото на пилот летящ по правата - виждащ маневрите! Ако някой е пред вас - и прави S-ки пресичайки вашата права траектория - ОТ ЗАДНА ПОЗИЦИЯ ВИЕ НЯМАТЕ ПРЕДИМСТВО - човекът отпред може да прави маневри без дори да подозира че вие сте на прав курс през неговата зона на маневриране и докато не попаднете в полезрнието му вие сте длъжни да го пазите!!! С изключение на случаите в които сме близо до склона просто трябва да направите завой на ляво или дясно и да избегнете удар от факта че вашата траектория минава през чужда тракетория на маневриране! Ако пилотът прави S-ки с лице към вас - значи просто е идиот - също е добре да завиете на ляво или дясно и да се отдалечите на мнооооооооооооооого далеч! |
Автор: | Sioux [ Сря Сеп 18, 2019 1:17 pm ] |
Заглавие: | Re: Сблъсък във въздуха |
Viper_Weasel написа: Ако някой е пред вас - и прави S-ки пресичайки вашата права траектория - ОТ ЗАДНА ПОЗИЦИЯ ВИЕ НЯМАТЕ ПРЕДИМСТВО - човекът отпред може да прави маневри без дори да подозира че вие сте на прав курс през неговата зона на маневриране и докато не попаднете в полезрнието му вие сте длъжни да го пазите!!! С всичко съм съгласен Иво, затова и леко абсурдният ми пример с автомагистралата. Какво означава "предимство", какъв смисъл влагаме в тази дума? За мен това значи, че някой има право пръв да предприеме маневра, а другият трябва да се съобрази с него. Но ако имащият предимство прекъсне маневрата и поеме точно в обратната посока!? Защото от всички описания дотук изглежда се е случило точно това. Както и ти пишеш... "докато не попаднете в полезрението". Това попадане в полезрението е описано от пилот Х, който не довършва започнат пълен кръг (360) в западна посока, а го прекъсва и обръща в източна посока заради наближаването на Y. Където по думите й пилот Y я е последвал отново. Тук обаче според мен последователността е обратна. Пилот Y вече е бил на курс за заобикаляне от изток (съобразен с предимството на Х в неговата 360-тка), когато Х вече твърде късно забелязва това и също е поел на изток (без видимост към пилота, от когото бяга). Това разбира се е моя хипотеза, но смятам всички изключваме сценария, в който пилот Y нарочно се цели в Х. За мен големите изводи са два:
|
Страница 3 от 7 | Часовете са според зоната UTC + 2 часа |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |