SkyNomad
https://forum.skynomad.net/

Сблъсък във въздуха
https://forum.skynomad.net/viewtopic.php?f=6&t=10327
Страница 3 от 7

Автор:  Marv [ Вто Сеп 17, 2019 9:06 pm ]
Заглавие:  Re: Сблъсък във въздуха

Да формулираме 3-4 основни правила, спазването на които да прекрати такива инциденти. Да ги напишем ясно и точно и възможно най-разбираемо за всички, включително спазване на посока при влизане в облак, което е много, много важно понеже там и да се оглеждаш файда няма.

Автор:  Marv [ Вто Сеп 17, 2019 9:20 pm ]
Заглавие:  Re: Сблъсък във въздуха

понеже не могат да се допълват постове https://www.youtube.com/watch?v=V1uCjianOsI

Автор:  Viper_Weasel [ Вто Сеп 17, 2019 9:29 pm ]
Заглавие:  Re: Сблъсък във въздуха

Marv написа:
Да формулираме 3-4 основни правила, спазването на които да прекрати такива инциденти. Да ги напишем ясно и точно и възможно най-разбираемо за всички, включително спазване на посока при влизане в облак, което е много, много важно понеже там и да се оглеждаш файда няма.


Правилата са написани по принцип и са международно признати.
viewtopic.php?f=12&t=1108&hilit=правила
viewtopic.php?f=3&t=9176&p=59969&hilit=правила#p59969
https://lu-glidz.blogspot.com/2017/02/die-europaischen-ausweichregeln.html
http://paraventureparagliding.satora.co.uk/air-law/
https://www.expandingknowledge.com/Jerome/PG/Rule/Right_of_Way/Main.htm

Темата е дъвкана много пъти - въпросът е някой да я разяснява на новопостъпващите в спорта!

Хубаво е да се уточни че ако трябва да следваме правила така както са написани - трябва да си на поне 300 метра от който и да край на облака. Това че не спазваме правилата касаещи личната ни безопасност обаче не ни оправдава при неспазването на правила за обща безопасност като тези за разминаване и предимство например!

Относно питането кой е инструктора - не мисля че това има директна връзка!
Ако пилотът е преминал обучение и са му били разяснени правилата във въздуха - не може да се търси отговорност другаде освен при пилота.
Все пак никой инструктор не може да бъде държан отговорен за решенията които взема пилот било то и негов бивш ученик в моментите когато лети самостоятелно.
Всички инструктори знаят добре че каквото и да говориш на учениците голяма част от информацията само прелите през между ушното пространство - невниманието и породеното от това "незнание" са лични отговорности обаче!
Когато пилотът е под директна инструкция може да се търси отговорност от инструктора и дори тогава тя е ограничена. Случаят не е такъв.
Ако на пилотът никога не са му разяснявани правилата във въздуха - това вече е друг въпрос!

Автор:  Marv [ Вто Сеп 17, 2019 9:54 pm ]
Заглавие:  Re: Сблъсък във въздуха

Viper_Weasel написа:
Хубаво е да се уточни че ако трябва да следваме правила така както са написани - трябва да си на поне 300 метра от който и да край на облака.

Това е много хубаво, но на практика никой не го спазва. За мен ще е някакъв голям прогрес да си изясним всички, че в облак НЕ СЕ ВЪРТИ и да уточним някаква посока, в която да се бяга от облака след като така или иначе си вътре. Не коментираме, че нямаш никаква работа в облак понякога просто се случва. Аз бягам в посока следваща точка, ако летим по задача и в посока обратна на планината т.е. към равнината при свободно летене последното не знам колко е правилно просто споделям за да го изясним.

Автор:  DVD [ Вто Сеп 17, 2019 10:03 pm ]
Заглавие:  Re: Сблъсък във въздуха

Правилата са доста добре илюстрирани на филмчето по-горе, но има една разлика с правилата в България, а именно че ВС намиращо се по-долу и по-назад в България ще има предимство защото се намира на по-малка височина. Няма значение кой каква видимост има! Значението за предимството е височината!

И така накратко правилата са (подредени са по приоритет - по-горните и с по-малък номер са по-важни от останалите):

1. ВС без двигател има предимство пред ВС с двигател
2. ВС движещо се с по-ниска скорост има предимство пред ВС движещо се с по-висока скорост
3. ВС което се намира по-ниско е с предимство пред това което се намира по-високо
4. На склон - ВС на което склона му е от дясно има предимство пред останалите
5. При пресичащи се курсове - дясното ВС има предимство пред лявото
6. В термика - ВС което е в термиката има предимство пред това което навлиза в термиката
7. Посоката на въртене в термиката се определя от първото ВС влязло в нея

Автор:  Viper_Weasel [ Вто Сеп 17, 2019 10:21 pm ]
Заглавие:  Re: Сблъсък във въздуха

Даниеле - не съм съгласен че видимостта няма значение - повечето правила са написани точно с оглед видимост - предният винаги има предимство пред задният защото няма очи на гърбът си.
При безмоторниците например правилата са написани изцяло с оглед видимост защото сблъсъците се получават когато нямаш видимост към другия - там например по-високият е винаги с предимство защото има почти нулева видимост право надолу. Няма как да пазиш или да се пазиш от нещо което не виждаш!
В Австралия дори е прието когато парапланер и безмоторник са в една термика и безмоторника е по-високо - той е с предимство дори пред парапланера въпреки че е по-бърз - локално правило за Австралия - но все пак така е прието!
Когато имаш видимост - тогава роля започва да играе височината - и естествено този който е с по-малка е с предимство!

Автор:  Marv [ Вто Сеп 17, 2019 10:22 pm ]
Заглавие:  Re: Сблъсък във въздуха

DVD написа:
Няма значение кой каква видимост има! Значението за предимството е височината!

Дидо, съгласен съм, но да си търсиш предимството от някой, който не те вижда също не е добра идея. В този ред на мисли филмчето ми се вижда абсолютно адекватно. Дори има посочен случай, в който никой не вижда другия и там въобще не се говори за предимство само са набили яко удивителните!

Автор:  DVD [ Вто Сеп 17, 2019 10:28 pm ]
Заглавие:  Re: Сблъсък във въздуха

Аз като летя знам каква е моята видимост, но си нямам хабер каква е видимостта на другия, който лети някъде около мен. Затова в България нямаме правила базирани на "видимост", а правилата са базирани на доста по-лесно различими и по-безспорни характеристики на летателните средства.

Автор:  Ясен Христов [ Вто Сеп 17, 2019 10:55 pm ]
Заглавие:  Re: Сблъсък във въздуха

Ако ВС първо влязло термиката по някое време реши да смени посоката на въртене останалите ВС трябва ли и те да обръщат или да продължават по първоначалната посока. Нали от него се определя. Ако след няколко врътки пак реши да сменя другите и те ли да обръщат ?

Автор:  Viper_Weasel [ Вто Сеп 17, 2019 11:03 pm ]
Заглавие:  Re: Сблъсък във въздуха

Правилото за въртене в термика е описано с оглед включване в термика а не като кой е определящ въртенето - щом има повече от 1 човек в термиката посока не се сменя от който и да , но всеки включващ се е длъжен да върти в зададената посока.

Дори и при по-горе описаните правила - в конкретният случай по темата, отново имаме нарушение на поне 3 правила - 3,5,6 + правилото за предимство на предния!

Автор:  Marv [ Сря Сеп 18, 2019 7:31 am ]
Заглавие:  Re: Сблъсък във въздуха

Още нещо от преди НЕВОЛНОТО влизане до излизането от облака съм постоянно на уши/това не съм го измислил аз видял съм го навремето от много по-опитни от мен/ и ако някой под мен цепи мрака без уши пак имаме голям проблем. Отново не твърдя, че съм прав, но искам да уточним тези ИЗВЪНРЕДНИ ситуации. Нарочно пиша някои думи с главни букви знам, че нямаме никаква работа в облака, но и на тези, които са влезли без да искат им се живее.

Автор:  Sioux [ Сря Сеп 18, 2019 9:14 am ]
Заглавие:  Re: Сблъсък във въздуха

Ясен Христов написа:
Ако ВС първо влязло термиката по някое време реши да смени посоката на въртене останалите ВС трябва ли и те да обръщат или да продължават по първоначалната посока. Нали от него се определя. Ако след няколко врътки пак реши да сменя другите и те ли да обръщат ?


Бих допълнил - ако ВС първо влязло в термиката по някое време започне да прави широки S-ки, т.е. пилотиране на зиг-заг, какво правят всички останали, за които веднъж въпросното ВС е дясно-стоящо, а след това ляво-стоящо? Какво казват добре написаните и дефинирани международни правила по този въпрос?

Автор:  DVD [ Сря Сеп 18, 2019 9:22 am ]
Заглавие:  Re: Сблъсък във въздуха

Е, разбира се ако е видно, че някой се държи неадекватно - пазиш се от него ти самия.

Автор:  Viper_Weasel [ Сря Сеп 18, 2019 12:11 pm ]
Заглавие:  Re: Сблъсък във въздуха

Sioux написа:
Ясен Христов написа:
Ако ВС първо влязло термиката по някое време реши да смени посоката на въртене останалите ВС трябва ли и те да обръщат или да продължават по първоначалната посока. Нали от него се определя. Ако след няколко врътки пак реши да сменя другите и те ли да обръщат ?


Бих допълнил - ако ВС първо влязло в термиката по някое време започне да прави широки S-ки, т.е. пилотиране на зиг-заг, какво правят всички останали, за които веднъж въпросното ВС е дясно-стоящо, а след това ляво-стоящо? Какво казват добре написаните и дефинирани международни правила по този въпрос?



Докато в термиката или балона има само 1 човек - той е с предимство - и докато той маневрира и обработва качването, всички включващи се в неговата зона на маневри трябва да се съобразяват с него! На пилот който е започнал каквато и да е маневра отнема много повече време да промени курса си отколкото на пилот летящ по правата - виждащ маневрите!

Ако някой е пред вас - и прави S-ки пресичайки вашата права траектория - ОТ ЗАДНА ПОЗИЦИЯ ВИЕ НЯМАТЕ ПРЕДИМСТВО - човекът отпред може да прави маневри без дори да подозира че вие сте на прав курс през неговата зона на маневриране и докато не попаднете в полезрнието му вие сте длъжни да го пазите!!! С изключение на случаите в които сме близо до склона просто трябва да направите завой на ляво или дясно и да избегнете удар от факта че вашата траектория минава през чужда тракетория на маневриране!
Ако пилотът прави S-ки с лице към вас - значи просто е идиот - също е добре да завиете на ляво или дясно и да се отдалечите на мнооооооооооооооого далеч!

Автор:  Sioux [ Сря Сеп 18, 2019 1:17 pm ]
Заглавие:  Re: Сблъсък във въздуха

Viper_Weasel написа:
Ако някой е пред вас - и прави S-ки пресичайки вашата права траектория - ОТ ЗАДНА ПОЗИЦИЯ ВИЕ НЯМАТЕ ПРЕДИМСТВО - човекът отпред може да прави маневри без дори да подозира че вие сте на прав курс през неговата зона на маневриране и докато не попаднете в полезрнието му вие сте длъжни да го пазите!!!


С всичко съм съгласен Иво, затова и леко абсурдният ми пример с автомагистралата. Какво означава "предимство", какъв смисъл влагаме в тази дума? За мен това значи, че някой има право пръв да предприеме маневра, а другият трябва да се съобрази с него. Но ако имащият предимство прекъсне маневрата и поеме точно в обратната посока!?

Защото от всички описания дотук изглежда се е случило точно това. Както и ти пишеш... "докато не попаднете в полезрението". Това попадане в полезрението е описано от пилот Х, който не довършва започнат пълен кръг (360) в западна посока, а го прекъсва и обръща в източна посока заради наближаването на Y. Където по думите й пилот Y я е последвал отново. Тук обаче според мен последователността е обратна. Пилот Y вече е бил на курс за заобикаляне от изток (съобразен с предимството на Х в неговата 360-тка), когато Х вече твърде късно забелязва това и също е поел на изток (без видимост към пилота, от когото бяга).

Това разбира се е моя хипотеза, но смятам всички изключваме сценария, в който пилот Y нарочно се цели в Х.

За мен големите изводи са два:

  • за позиция (пилот Y): да не отиваме в посока и близост до друго крило, ако сме ограничени в способността си за маневриране (поради липса на опит, стрес, проблем с екипировката, стойката в сбруята или друго); ако се налага, да не излитаме изобщо, докато маршрутът ни не е чист от други крила.
  • за позиция (пилот Х): намеренията и действията ни във въздуха да бъдат ясни и да не променяме курса (завоя) си, когато в близост има друго крило... ако все пак го правим, да държим другото крило постоянно под око.

Страница 3 от 7 Часовете са според зоната UTC + 2 часа
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/