Leonardo | ФОТО
Дата и час: Чет Мар 28, 2024 5:34 pm

Часовете са според зоната UTC + 2 часа




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 18 мнения ]  Отиди на страница 1, 2  Следваща
Автор Съобщение
 Заглавие: Приземяване в Карловското Дере
МнениеПубликувано на: Нед Юни 02, 2019 10:43 am 
Offline

Регистриран на: Нед Авг 26, 2018 5:12 pm
Мнения: 18
Име: Strahil Shefkenov
На 29.05.2019 ми се наложи да кацам в дерето на Карлово след 100% пилотска грешка (и последвали такива) от моя страна. Въпреки, че всичко се размина с минимално нараняване, считам че това е инцидент, който не следва да се подминава. Надявам се, че детайлите и видеото ще послужат като референтен материал с цел превенция, по-конкретно за начинаещи пилоти и пилоти с малък нальот. Апелирам към всички инструктори да показват и обясняват на начинаещи и средно напреднали ученици това видео и грешките допуснати от мен. Вярвам, че това би намалило подобни ситуации за в бъдеще.

Видео: https://www.youtube.com/watch?v=JY9mHq8yE6o
XC Track: leonardo/flight/29939

След глайд до западното ребро на дерето се включих в последната преминаваща термика, за да кача отново височина. Възстановявайки височина се отмествах бавно на изток с идея да се доближа максимално близо и с височина към източното ребро. Ясно е, че напускам термиката по средата над дерето и тук липсата на опит води до поредица от грешни решения докато вече се намирам в низходящ поток. Вятъра беше от юг със корост около 15км. Първо има кратък опит за долитане по посока към източното ребро. На видеото се вижда ясно, че вече съм прекалено ниско, за да долетя без да попадна в ротора на реброто при евентуална югоизточна компонента предвид височината му и променям курса обратно към западното ребро. Тук става натрупване на грешки като натискане на спийд по протежение на дерето и промяна на курса. Всичко това е ценно време, което губя затъвайки все по дълбоко. Считам, че оптималния курс в този случай за моето крило би бил в посока севрозапад към вр. Амбарица, за да долетя максимално бързо към реброто и да догоня евентуално напусната термика, след което да възстановя височина и да продължа на юг по реброто.

След като затънах и вече нямаше как да се извадя, вече въпроса бе как ще кацам. Концентрирах се да наблюдавам терена за евентуално леко оголени места. Такова се появи точно до подстанцията и се фиксирах към него (басейнче с малка бетонна площадка), но отпадна като възможност поради електрическите жици които надлетях, а след това нямаше как да сваля височина за такова кратко разстояние. След това последва кацането. Терена започваше да криволичи и следвайки го разклатих крилото. Не успях да надлетя клона на дървото, който не беше достатъчно солиден, за да се хвана за него, но се оказа достатъчно напорист да ми убие скоростта. При това крилото се разтовари и започна да колапсира, а аз започнах пропадането си вертикално надолу. Ясно е, че при този терен и тези условия приземяването и цопването в малкото басейнче на мини водопадчето е нещо на което не съм се надявал и в най смелите си фантазии. При пропадането надолу се вижда как левия ми крак е все още високо, докато десния следва релефа долу; при това тялото ми се накланя леко надясно и в едим момент за част от секундата каската ми се остъргва в скалата. Не усетих удар или сътресение, но понеже бях със слънчеви очила, при това охлузване каската притиска рамката на очилата, рамката се чупи в ъгъла при пантата и ми цепва веждата над дясното око (около 2см). След цопването започнах веднага да събирам крилото, което беше цопнало точно до мен и след няколко секунди видях капка кръв. Така разбрах, че все пак имам някакво нараняане. Разкопчах се, излязох от водата и предприех мерки по спиране на кръвта. В раницата винаги нося мини аптечка, която влезе в действие. Може би колегите, които летят без аптечка ще преосмислят решението си в този момент.

Опаковах се и тръгнах надолу към Карлово по най-бързия начин понеже терена не ми предлагаше добри възможности за изсушаване. Някъде преди ВЕЦ-а ми звънна Дани от Скайномад. Благодарности на Наско Коев, който ме е глеал отгоре докато крилото се скрива в дерето и е подал сигнал към Ники Йотов. Напълно съм наясно, че това приземяване е изключението на това, което е по-вероятно да се случи в такава ситуация. Надявам се моята грешка да предпази други пилоти. Трупането на практически опит е неимоверно свързано с правене на грешки, но всяка грешка се заплаща.

Изводите за мен са, че ще летя това крило по-консервативно занапред, осигурявайки си по широка зона на сигурност спрямо релефа и условията.


Върнете се в началото
  Профил    +19 / -0 
 
 Заглавие: Re: Приземяване в Карловското Дере
МнениеПубликувано на: Нед Юни 02, 2019 9:22 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 05, 2004 4:52 am
Мнения: 2296
Местоположение: Сопот
Име: Николай Йотов
Има два типа пилоти. Такива които са кацали на дърво и такива които ще кацнат.
Ти го направи 3 в 1. Хем придърви, хем прискали, хем приводни. Шегата настрана. Видеото с приземяването е наистина спиращо дъха. Едно от най-драматичните, които съм виждал.
Ако поровиш форума ще видиш че Карловското дере е като мухоловка за неопитни, а дори и за опитни пилоти. Не си първият и няма да си последният.
Единственият съвет, който мога да ти дам след като си влязъл в капана е да не се опитваш да летиш максимално дълго по дерето в опит да излезеш максимално от планината, а да си избереш отрано по-слабо обрасъл страничен склон и да кацнеш по него или разстителността му. Ако може да е леко изпъкнал, за да е максимално ламинарен на долинният вятър и да ти е минимална скоростта на кацане. Летенето по протежение на дерето ще те лиши от ценна височина да огледаш и заходиш на някой страничен склон. Отделно, в дъното на дерето има борба за светлина и дърветата там са най-високи и най-опасни за приземяване. Това с водата също може да е опасно.
Поради различните по твърдост скали, гънката на Стара Планина е направила така, че деретата са по-малко ерозирали и съответно по-тесни на входа си, отколкото по-навътре в планината. Язовирчето до което си кацнал захранва баража за Карловският ВЕЦ и над него има дежурна термика. Там е и най-тясно за пресичане на дерето - особено в ден с по-ниска база.
Сега се намираш в най-рисковия период от развитието ти като пилот, така че с по-леки крачки. Не лети толкова сам, а лети покрай други, особено по-опитни пилоти и гледай те от къде минават трудните зони и къде намират термиките. Ако трябва изчаквай и други преди преминаване на по-трудните места. Това, че Наско те е видял и че не си пострадал по-сериозно е от торбата с късмета. Номера е да напълниш торбата с опит преди да изпразниш торбата с късмет :-)

_________________
www.nest.bg


Върнете се в началото
  Профил    +9 / -0 
 
 Заглавие: Re: Приземяване в Карловското Дере
МнениеПубликувано на: Нед Юни 02, 2019 10:18 pm 
Offline

Регистриран на: Пон Юли 04, 2016 8:41 am
Мнения: 51
Име: Ivo Bozhinov
Привет, без да имам особено голям опит, бих добавил някои неща, като ще се радвам, ако Ники ме коригира, в случай че не са релевантни.
Ако съм на твое място и вече съм се прецакал, разбирай - не съм кацнал на някое по-голо място нс склона, в никакъв случай не бих търсил малка дупка между дърветата, а бих се нацелил в някое гъсто дърво, без да сривам крилото. Бих го пуснал пред мен, като при кацане във вода, за да обхване короната на дътвото и олекоти падането надолу - в крайна сметка е по-добре ремонт на крилото, отколкото ремонт на гърба. Избирането на дупка между дърветата, както се случи миже би неволно при теб, ми се струва най-опасният вариант, защото рискуваш закачане на ухото на някой клон, завъртане и неконтролирано падане с удар в земята, най-вероятно странично, или с гръб.

Иначе дерзай, изтръпнах докато гледах падането и как се размина със скалата, за щастие благочолучно.

П.С. Струва ми се, че прекалено спираш крилото (много опъваш спирачките) докато въртиш и също така държиш управленията по много странен начин. В нета е пълно с видове захвати и тяхните плюсове и минуси. Мисля, че flybubble имаха доста добро клипче.

Поздрави и до нови срещи по стартовете.


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: Re: Приземяване в Карловското Дере
МнениеПубликувано на: Пон Юни 03, 2019 7:44 am 
Offline

Регистриран на: Пон Юли 04, 2016 8:41 am
Мнения: 51
Име: Ivo Bozhinov
Това с управленията не е вярно, вчера гледах клипчето от телефона :)


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Приземяване в Карловското Дере
МнениеПубликувано на: Пон Юни 03, 2019 8:35 am 
Offline

Регистриран на: Сря Яну 10, 2018 4:20 pm
Мнения: 50
Име: Виктор Иванов
Благодарности, за доброто описание и видеото. Поне аз поизтръпнах при падането ти между скалите долу!
И аз имах приключение там тази събота (1.06.2019) и щях да пиша, но изглежда си ме изпреварил. За мой огромен (колосален) късмет на мен ми се размина и отървах кожицата с дълго и мъчително стъргане на източния склон (при основен юго-източен вятър). Със сигурност мястото изисква респект. Сериозно ще се замисля преди отново да опитам да го пресичам в широката му част.

_________________
Виктор Иванов
U-turn Blackout Plus - Rainbow coloured
AirDesign Vita 2 - Fire (Orange,Red,Yellow)
https://www.youtube.com/channel/UC6TvYI0-lAoYyLKSb6xUayw


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Приземяване в Карловското Дере
МнениеПубликувано на: Пон Юни 03, 2019 12:07 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Авг 23, 2017 8:13 am
Мнения: 4
Име: Иван Юнаков
Мисля, че твоят АНГЕЛ ПАЗИТЕЛ е бил много зает, аз бих помислил да срина крилото в баража, но аз имам представа колко е дълбок. Мисля, че Ники е прав, и аз съм бил в подобна ситуация и съм разбрал, че няма измъкване малко по-късно от колкото трябва.


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Приземяване в Карловското Дере
МнениеПубликувано на: Пон Юни 03, 2019 7:23 pm 
Offline

Регистриран на: Чет Авг 17, 2017 4:55 pm
Мнения: 19
Име: Diana Neeva
Привет.Радвам се че всичко е наред..И си Здрав...
Там където се намираше в дерето аз гледам да съм доста високо...Дори като млад пилот винаги пресичам леко отпред на дерето и после набирам височина..Не се навирам на вътре освен ако не съм много високо..Дори и тогава пак не го правя...Малко се страхувам..
Височна се набира!! Но нямаш ли я ..се вижда какво става.
Минавала съм пеша през дерето ..над 6 пъти пеша..Това което ме стресна е че се остави в средата на дерето не избра друго място и се приземи точно преди водопадите и скалите...Това щеше да е много лошо!Сърцето ми спря като познах терена...Съвети няма да давам грешките са очевидни..Но опознай терена..Или намери меко място за кацане преди решаващия сблъсък!Може би преигравам ,но просто очаквах да виснеш над скалите!Първо реших че ще се забиеш на някое дърво до хижа Хубавец,ама след като видях къде си !!!!
Аз пък имам обратния лош навик минавам дерето отпред и се вадя от ниските склонове близо до терена.... :):) Бъди внимателен..Мисли и за напред :):):) И лети за гледките и освобождаване не за рекорди!!!
Поздрави и от един приятел..Опознай терена ако имаш възможност..За да знаеш къде да се придървиш ако имаш нужда!


Върнете се в началото
  Профил    +2 / -0 
 
 Заглавие: Re: Приземяване в Карловското Дере
МнениеПубликувано на: Пон Юни 03, 2019 11:45 pm 
Offline

Регистриран на: Чет Ное 28, 2013 12:09 pm
Мнения: 8
Име: Boian Vasilev
Добре дошъл! От моя скромен ,но изключително пъстър опит знам и мога да кажа че всеки един от нас е имал множество екстремни преживявания))) така ,че браво за куража,видеото и публикацията.Сега ще прочетеш мн.мнения,упреци и забележки.Реално аз това което виждам е ,че си нов пилот защото си се представих аз преди години ;) Значи при излитането ти се видя и го поправи бързо усуканото управление, захвата ти е странен ,но това не е кой знае какво,летенето ти ми се вижда доста обрано аз му казвам нещо като да караш на ръчна колата))))Към средата на видеото доста се оплаши и забелязах че на няколко пъти се хващаш за коланите ,а Д-линията направо щеше да я скинеш/шегувам се/ не знам реално какво целеше с това си действие ,но го отдавам на уплаха.Предобиш ли Д-коланите ще колапсираш крилото политаш рязко надолу ,а напълни ли се крилото пак с Енергия ще клъвне така рязко и силно пред теб и надолу че едва ли ще успееш да го спреш и контролираш!!Там където натисна спийда беше грешка и ти го осъзна бързо ,но вече беше късно :) Би трябвало да са ти казвали ,че в деретата има низходящи бързо сваля и да ги избягваш.Реално имаше достатъчно височина ,но преценката ти още не е достатъчна за да се измъкнеш от тази ситуация.Случката си е случка и сега съвети много ,но аз също бих се съгласил с Ники Йотов и бих ти казал същото не в средата ,а отстрани на хребета да пробваш да се изнесеш.Вече долу в ниското когато имаш само дървета търсиш Широколистно дърво/по-ниски са/ с голяма корона /за да се закачи крилото на нея/ и гледаш да го уцелиш ;) Ако все пак е борче прегърни върха и ствола му.Малки голи места само на късмет можеш да нацелиш и риска от контузии е голям защото обикновенно сриваш крилото и цопваш почти отвесно/попитай целните кацачи :) /Всички сме били в подобни ситуации особено в началото ,сега изпадаме в други като причината е друга :P Ако продължаваш да летиш не оставяй дълъг период на не летене, защото после става мн.трудно!!!Качи се при първа възможност да летиш пак с приятели за бързо отстраняване на всякакви страхове! Успехи желая и доскоро по стартове и кацалки на бири ;)


Върнете се в началото
  Профил    +2 / -1 
 
 Заглавие: Re: Приземяване в Карловското Дере
МнениеПубликувано на: Сря Юни 05, 2019 1:24 pm 
Offline

Регистриран на: Вто Ное 21, 2006 1:22 pm
Мнения: 456
Местоположение: Sofia
На базата на моя личен опит с инциденти, съм забелязал, че има два пътя, две състояния, с които човек може да премине през инцидента. Първия е когато е активен, агресивен, поема отговорност, търси решения и ги изпълнява за минимизиране на последствията. Активно насочва събитията в дадена посока. При този подход обикновенно се избира по-малко зло за да се избегне вероятността от по-голямо.
Втория е когато човек се оставя на течението. Отказва да поеме отговорност и става пасивен. До последно отлага разрешаването на ситуацията и се надява, че ще му се рзамине, като по чудо. Накрая изобщо няма думата.
Това е като все едно в губеща игра, да се откаже да разиграе картите си максимално добре.
Разбира се е ясно, че в някои ситуации активни действия и излишен ентусиазъм влошават нещата.
Аз съм бил и в двете ситуации.
Въпросът е дали, човек може да се прехвърли от едното състояние в другото ако прецени, че е полезно и има време разбира се. Според мен да, но ако разпознае, в кое се намира. Даже може в един по сложен инцидент да се завръща на правилната вълна няколко пъти.


Върнете се в началото
  Профил    +6 / -0 
 
 Заглавие: Re: Приземяване в Карловското Дере
МнениеПубликувано на: Сря Юни 05, 2019 7:09 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 05, 2004 4:52 am
Мнения: 2296
Местоположение: Сопот
Име: Николай Йотов
Mного добре казано!
имало все пак живот на луната :wink:

_________________
www.nest.bg


Върнете се в началото
  Профил    +2 / -0 
 
 Заглавие: Re: Приземяване в Карловското Дере
МнениеПубликувано на: Сря Юни 05, 2019 11:05 pm 
Offline

Регистриран на: Нед Авг 26, 2018 5:12 pm
Мнения: 18
Име: Strahil Shefkenov
b.k.boy написа:
Към средата на видеото доста се оплаши и забелязах че на няколко пъти се хващаш за коланите ,а Д-линията направо щеше да я скинеш/шегувам се/ не знам реално какво целеше с това си действие ,но го отдавам на уплаха.Предобиш ли Д-коланите ще колапсираш крилото политаш рязко надолу ,а напълни ли се крилото пак с Енергия ще клъвне така рязко и силно пред теб и надолу че едва ли ще успееш да го спреш и контролираш!!


Ами към въпросния момент бях на глайд и просто пробвах да почувствам напрежението в Д-линията при натиснат спийд. Вероятно на видеото изглежда малко заблуждаващо, но със сигурност не съм опъвал Д-коланите надолу, а и не съм имал такива намерения.


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Приземяване в Карловското Дере
МнениеПубликувано на: Сря Юни 05, 2019 11:34 pm 
Offline

Регистриран на: Нед Авг 26, 2018 5:12 pm
Мнения: 18
Име: Strahil Shefkenov
Angel_Sim написа:
На базата на моя личен опит с инциденти, съм забелязал, че има два пътя, две състояния, с които човек може да премине през инцидента. Първия е когато е активен, агресивен, поема отговорност, търси решения и ги изпълнява за минимизиране на последствията. Активно насочва събитията в дадена посока. При този подход обикновенно се избира по-малко зло за да се избегне вероятността от по-голямо.
Втория е когато човек се оставя на течението. Отказва да поеме отговорност и става пасивен. До последно отлага разрешаването на ситуацията и се надява, че ще му се рзамине, като по чудо. Накрая изобщо няма думата.
Това е като все едно в губеща игра, да се откаже да разиграе картите си максимално добре.
Разбира се е ясно, че в някои ситуации активни действия и излишен ентусиазъм влошават нещата.
Аз съм бил и в двете ситуации.
Въпросът е дали, човек може да се прехвърли от едното състояние в другото ако прецени, че е полезно и има време разбира се. Според мен да, но ако разпознае, в кое се намира. Даже може в един по сложен инцидент да се завръща на правилната вълна няколко пъти.


Абсолютно вярно! Мисля, че активността и пасивността са право пропорционална на натрупания опит и умения. Та в този ред на мисли, при по-малко натрупан опит проявена активност по-скоро усложнява ситуацията (което впрочем е в този случай първопричината за въпросния инцидент - ако не бях напуснал зоната на безопасност навлизайки толкова навътре до средата на дерето, вероятността за същия инцидент би била в пъти по-ниска). Същото мисля важи и за проблемни ситуации породени от сривове на крилото по време на полет -- ако не знаеш как се излиза от една ситуация, по-добре изчакай ситуация, в която знаеш как се дейстава и реагирай тогава. При нас пилотите с малко нальот има един период на преучпване, в смисъл -- активността в много случаи изисква да направиш нещо, което е против интуицията и инстинктите за оцеляване. Също както отнема време на начинаещите да осъзнаят, че трябва да натоварят крилото с прехвърляне на тежестта върху гръдните колани, за да излетят плавно и сигурно. Другият проблемен аспект е свързан с разпределяне и изразходване на вниманието по време на полет. Това е умение, което съзнателно се тренира и при мен тепърва ще се работи върху това.


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: Re: Приземяване в Карловското Дере
МнениеПубликувано на: Чет Юни 06, 2019 10:22 pm 
Offline

Регистриран на: Чет Ное 28, 2013 12:09 pm
Мнения: 8
Име: Boian Vasilev
strahan написа:
b.k.boy написа:
Към средата на видеото доста се оплаши и забелязах че на няколко пъти се хващаш за коланите ,а Д-линията направо щеше да я скинеш/шегувам се/ не знам реално какво целеше с това си действие ,но го отдавам на уплаха.Предобиш ли Д-коланите ще колапсираш крилото политаш рязко надолу ,а напълни ли се крилото пак с Енергия ще клъвне така рязко и силно пред теб и надолу че едва ли ще успееш да го спреш и контролираш!!


Ами към въпросния момент бях на глайд и просто пробвах да почувствам напрежението в Д-линията при натиснат спийд. Вероятно на видеото изглежда малко заблуждаващо, но със сигурност не съм опъвал Д-коланите надолу, а и не съм имал такива намерения.


Когато си на спийд избягвай да пипаш или дърпаш коланите освен ,ако не правиш и уши.Има обаче последователност в която се правят и после пускат!Гледай да натискаш спийда когато си срещу вятъра също така за да си доста по-устойчив и да избегнеш евентуални сривове.Успех и приятно летене желая ;)


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Приземяване в Карловското Дере
МнениеПубликувано на: Пет Юни 07, 2019 7:59 am 
Offline

Регистриран на: Пон Апр 16, 2007 5:41 pm
Мнения: 163
Местоположение: varna
Може да се изпише много, но станалото станало! Аз бих си потърсил хубави широколистни и меки дървета с последващи още такива пред тях /ако ги пропусна/ докато все още имам височина и избор на действията си. В такава ситуация да търсиш дупка между дърветата, полянка, оголени каменни площадки за спасение на крилото или за по-бързо скатаване след това е МНОГО опасно.
Адмирации за пича, които си описа инцидента, дори с риск да преглътне нападки и упреци - Браво!

_________________
Георги Тодоров - Жоро
NOVA FACTOR 2 - EN C


Върнете се в началото
  Профил    +2 / -0 
 
 Заглавие: Re: Приземяване в Карловското Дере
МнениеПубликувано на: Пет Юни 07, 2019 9:01 am 
Offline

Регистриран на: Чет Яну 20, 2011 1:15 pm
Мнения: 79
Здравейте
На времето имахме специален урок, как се каца на дърво с делтапланер.С оглед многото случаи на инциденти с травми, при опит да се кацне в гора,дърво или между дървета мисля,че този урок трябва да се преговори.Аз познавам трима опитни пилоти със травми в следствие на такива "кацания".Както писа Ники, всеки е кацал или му предстои да кацне на дърво.Дървото е добър приятел на парапланериста,защото са спасили не един от нас но....
Митко Елемент


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 18 мнения ]  Отиди на страница 1, 2  Следваща

Часовете са според зоната UTC + 2 часа



Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения

Търсене:
Иди на:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Преведено от: SEO блог на Йоан Арнаудов