SkyNomad
https://forum.skynomad.net/

Инцидент на Дъбене
https://forum.skynomad.net/viewtopic.php?f=6&t=10878
Страница 1 от 1

Автор:  Viper_Weasel [ Чет Май 27, 2021 6:48 pm ]
Заглавие:  Инцидент на Дъбене

Дата 25.05.2021 около 18:00
Местоположение: учебен хълм на Дъбене
Условия: Видимо спокойни следобедни условия - дълги и плавни пулсации на вятъра от 1-2 до 5-6 м/с с цикличен времеви интервал от повече от 15 минути. Посока ЮИ - стабилна.
Особености: Преминало СВ на 25-км Ю от локацията - лек спад в околната температура, наблюдават се прашни дяволи на 10-км ЮИ от хълма. Няма признаци за прашни дяволи или резки пориви на старта и в района около хълма.
Пилот: 37г. с почти година опит, активно летене в разнообразни условия, преминати курс за начинаещи, активно пилотиране и ХС
Крило: клас В

След нормално излитане пилота зарява пред ЮИ част на склона, прави кратка отсечка на ляво, последвана от отсечка на дясно и връщане на ляво, на средата на вторият тигел височината над терена е около 15-тина метра. Крилото рязко прави гмуркане напред - пилота реагира много слабо на гмуркането и не успява да предотврати колапса. Следва 50% колапс от ляво. Пилота има слаба реакция на колапса - следва завъртане на 90 градуса до позиция успоредно на склона с гмуркане около 45 градуса на крилото. Последва моментно напълване и ре-колапсиране на крилото предполагащо мощен вихър във въздушният поток - при възстановяването крилото се завърта на още 15-до 30 градуса в посока към склона. Пилота реагира със слабо издърпване на управленията. Следва почти свободно падане от височина между 5 и 8 метра. Пилота посреща земята с лява страна на тялото първо с ляв крак.
При притичване на помощ към падналият пилот в тревата се визуализира мощен вихър със слабо изразено спираловидно движение. Пилотите готвещи се за излитане изпитват рязък и силен порив на вятъра няколко секунди след падането на пилота.

Резултата е сериозно счупване на ляв глезен (тибия и фибула), счупване на таз и сакрум, счупване на 2 прешлена (Т10 И L2), малък пневмоторакс (спукване на плеврата около белият дроб),

Пилота е откаран по спешност и опериран за критичните травми, в стабилно общо състояние.

Автор:  Yordan [ Пон Юни 07, 2021 8:09 pm ]
Заглавие:  Re: Инцидент на Дъбене

Пилот с година опит, звучи доста странно, все едно че е с много опит, че лети и с клас В парапланер, пък и много и различни курсове е изкарал брей, ама дали е кайтвал достатъчно е друг въпрос и има ли достатъчно часове нальот за В крило, или пък може би за една година е направил 500 часа нальот !? Чудя се кой и с каква съвест е лъгал тоя човек че е добър пилот с много опит и знания! Надявам се повече колеги да прочетат темата за да може начинаещите пилоти и техните "учители" да си направят съответните изводи от дискусията за да няма такива инциденти.

Автор:  niki [ Пон Юни 07, 2021 10:05 pm ]
Заглавие:  Re: Инцидент на Дъбене

Йордане,
познавам падналият пилот и никой не го е помпал със самочувствие, дори напротив, с чиста съвест му е казвано къде са му проблемите. Това, че след полети и прелети тук и в чужбина е решил да отиде на учебният баир за спокоен вечерен полет прави ли някого виновен? Ако попаднеш във вихрушка на малка височина колко време трябва да си кайтвал, че да се измъкнеш невредим?
Не е ли полезно, че поне ние останахме да споделяме инцидентите на които сме свидетели, докато почти всички други, включително професионални тандемни пилоти и такива с претенции, масово се спотайват?
Трябва ли да научаваме за някой инцидент едва, когато трябва да се събират пари за някой пострадал?

Автор:  dimitar.miladinov [ Вто Юни 08, 2021 9:14 am ]
Заглавие:  Re: Инцидент на Дъбене

Yordan написа:
Пилот с година опит, звучи доста странно, все едно че е с много опит, че лети и с клас В парапланер, пък и много и различни курсове е изкарал брей, ама дали е кайтвал достатъчно е друг въпрос и има ли достатъчно часове нальот за В крило, или пък може би за една година е направил 500 часа нальот !? Чудя се кой и с каква съвест е лъгал тоя човек че е добър пилот с много опит и знания! Надявам се повече колеги да прочетат темата за да може начинаещите пилоти и техните "учители" да си направят съответните изводи от дискусията за да няма такива инциденти.


Чудя се с каква съвест пишеш подигравателно "учители" по отношение на Ники и Ивелин, и кой те е лъгал, че за крило клас В трябва 500 часа нальот годишно. Надявам се повече да помислиш преди следващия си постинг, за да няма такива излагания.

Автор:  Пананов [ Вто Юни 08, 2021 11:38 am ]
Заглавие:  Re: Инцидент на Дъбене

Yordan написа:
Пилот с година опит, звучи доста странно, все едно че е с много опит, че лети и с клас В парапланер, пък и много и различни курсове е изкарал брей, ама дали е кайтвал достатъчно е друг въпрос и има ли достатъчно часове нальот за В крило, или пък може би за една година е направил 500 часа нальот !? Чудя се кой и с каква съвест е лъгал тоя човек че е добър пилот с много опит и знания! Надявам се повече колеги да прочетат темата за да може начинаещите пилоти и техните "учители" да си направят съответните изводи от дискусията за да няма такива инциденти.



А по какъв начин ще ти помогне кайтването в такава ситуация ако не е някъква тайна нали? А и как така година почти всеки възможен ден летене в различни условия те прави по-лош пилот от този дето са пилот от 5 години но лети 3 часа годишно? Кой е по-сейф пилота? Не е ли малко глупаво да се коментира как учители били виновни в такава ситуация при полужение, че е буквално мал шанс такава ситуация да се случи в 18ч?

Автор:  Viper_Weasel [ Сря Юни 09, 2021 12:18 am ]
Заглавие:  Re: Инцидент на Дъбене

Yordan написа:
Пилот с година опит, звучи доста странно, все едно че е с много опит, че лети и с клас В парапланер, пък и много и различни курсове е изкарал брей, ама дали е кайтвал достатъчно е друг въпрос и има ли достатъчно часове нальот за В крило, или пък може би за една година е направил 500 часа нальот !? Чудя се кой и с каква съвест е лъгал тоя човек че е добър пилот с много опит и знания! Надявам се повече колеги да прочетат темата за да може начинаещите пилоти и техните "учители" да си направят съответните изводи от дискусията за да няма такива инциденти.


Пилот с година опит звучи точно така като е написано - като пилот с година опит - информацията която съм извел е чисто статистическа и ако на някой му звучи странно това е въпрос на субективно разбиране. Аз също познавам добре пилота и от лично наблюдение знам че е по-скоро един от предпазливите и разумни пилоти, както спомена Ники никога не е бил "помпан със самочувствие" а точно обратното. Споменал съм изкараните курсове защото това е признак за това колко е отговорен пилота към личностното си развитие като такъв. За разлика от много други начинаещи, пилотът се е стремил към усъвършенстване и е летял редовно - за последната година има около 60 часа активен нальот - тоест малко над средният уикенд пилот в България по мои наблюдения. Никой по никакъв начин не е лъгал пилота че е добър или че е пълен със знания - факта че действието се развива на учебият хълм мисля че е достатъчно показателен за това.
С малко повече вникване в описанието човек ще разбере че фокусът на горното описание е върху това че всеки може да бъде сполетян от най-неблагоприятната последователност от метеорологични явления, дори в най-безопасната среда, по такъв начин че да пострада, въпреки уникалните му способности по кайтване! (удебелените думи не са грешка)
Ето и една интересна статистика - има 2 типа пилоти които никога нямат инциденти - форумните и тези които кайтват без да летят.

Автор:  Милен [ Съб Юни 12, 2021 6:52 am ]
Заглавие:  Re: Инцидент на Дъбене

В последните години, броя на прашните дяволи се увеличи в пъти. Също на места и в условия, когато преди никога не са се появявали. Веднага се сещам за видеото, което постнахме в началото на миналата година от Синилка -в 10 сутринта, без слънце, вдигна крило на 50 м.
На Сопот за пръв път виждах в един ден, едновременно няколко прашни вихрушки в полето, задържащи се по над 5-10 минути!!!, някои на едно място, други се преместваха.
Добре, че се е отървала.

Страница 1 от 1 Часовете са според зоната UTC + 2 часа
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/