SkyNomad
https://forum.skynomad.net/

Фалстарт с тандем
https://forum.skynomad.net/viewtopic.php?f=6&t=10916
Страница 1 от 1

Автор:  freefever [ Съб Юли 24, 2021 7:07 pm ]
Заглавие:  Фалстарт с тандем

Днес, около 16:00 ч. на старта на Сопот, при опит за излитане имах инцидент с неприятни последствия. Пристигнахме на старта около 15:30 ч. и условията бяха: плътна облачност и съвсем лек гръбен вятър. Взехме решение да изчакаме и през това време вятъра от североизток усили до 2 м/с. След 20 мин. изчакване вятърът отново утихна, почти до безветрие, но запази посоката, като имаше моментни пориви от юг, но много краткотрайни. Взех решение да разпъна и да излетя в безветрие, разчитайки на тичане.
Изчаках докато и трите ръкава увиснаха и проверих вятъра при мен, пускайки суха трева. В момента в който взех решение за стартиране нямаше вятър. Тръгнахме много енергично, но при изпълването на крилото падажерката политна напред и падна. Следва провлачване и се спряхме в една гума, забита в земятя. За съжаление пасажерката се удря силно в гумата и вследствие на удара си чупи ръката между лакътя и рамото. Причина за инцидента е подценяване на условията от моя страна, вследствие на предходни успешни излитания при подобни условия.

Автор:  niki [ Съб Юли 24, 2021 8:46 pm ]
Заглавие:  Re: Фалстарт с тандем

Валери, благодаря че споделяш.
За себе си съм разбрал, че ежедневни за нас дейности като летенето и шофирането ги извършваме твърде близо до ръба, а риска има свойството да се натрупва. Размине ти се веднъж, дваж, десет, двеста пъти, но ако продължаваш по един и същ начин, то рано или късно настава събитието Х. Затова избягвам да имам рутинно отношение към риска. Някой път рискувам повече, друг път забавям топката, сякаш се опитвам да се държа непредсказуемо спрямо съдбата, забавлявам я, сякаш това ще отложи неизбежното :) Рискът нараства, когато изчезне вдъхновението и се появи рутината!
...
Може би е време да помолим Хаваж да махне тия гуми - и без друго това байк трасе не се ползва от години.

Автор:  angel_sim2 [ Вто Юли 27, 2021 1:39 pm ]
Заглавие:  Re: Фалстарт с тандем

Прилича ми на моя инцидент :lol: .
При излитане при безветрие, трябва да се разделят нещата на две ясни фази. Всяка от тях си има специфика. Пасажера, трябва да е инструктиран и да се държи адекватно и в двете фази.
Първата е напълване и извеждане на крилото на позиция за почване на набиране на скорост за излитане. Нещата трябва да се случват премерено, без пресилване, спокойно, настойчиво. Крилото има нужда от време да се напълни, да излезне от горе плавно, да се стабилизира над пилота и леко отзад. Първоначално изисква усилие, което постепенно намалява.
Когато крилото е горе, стабилизирано, има скорост да седи пълно, е време за набиране на полетна скорост - втора фаза.
Почва да се увеличава скороста. Много е важно това да става плавно. Ако не е плавно се получават осцилации - крилото изостава от рязката газ, после се изтрелва напред и леко задминава пилота, възможно и отлепяне в този момент и после завръщане към терена и нужда от дотичване. Когато крилото изпревари пилота са получава разтоварване и даже леко дърпане напред, това се случва в фаза в която вече се тича сравнително бързо, което е рисково - падане, препъване, изкълчвания.
Когато набирането на скорост е плавно се избягва осцилацията - крилото догонва през цялото време на ускорение, но никога не остава толкова на зад, че да има енергия да се "изстреля".
С набиране на скорост, крилото започва да се натоварва - почва да поема повече и повече товар от пилота и при това натоварване почва да ускорява самото то. Този процес също трябва да се контрлира - обикновенно пилота ускорява, така, че компенсира ускорението от самото крило, но според мен леко спиране на крилото в правилния момент води до изразено отлепяне при по-ниска скорост на тичане, от колкото ако се оставят нещата само на тичане. Непосредствено след излитане според мен крилото плавно трябва да се пусне до трим скорост - максимален глайд - максимално бързо отделяне от терена и хубава енергия в системата за маневри и т.н. ако се налага.
Тези неща имат значение при безветрие. При чело, някак си нещата се случват доста по-естествено и лесно. По-принцип излитането при безветрие е рядко, може би трябва да се поддържа техниката специално за това. Не смятам, че излитането при безветрие при подходящ терен и добра техника е особено рисков. С пасажер нещата са по-сложни, но по-интересни :lol: Честно казано настъхвам като си помисля.

Автор:  Marv [ Сря Юли 28, 2021 8:29 pm ]
Заглавие:  Re: Фалстарт с тандем

angel_sim2 написа:
...

Умирам си да видя физиономията на пасажера след като му проведеш този инструктаж :) Аз, ако съм на него ще сляза с лифта. :lol: Това е в кръга на шегата.. На пасажера се казват 1-2 неща, които смяташ за най-важни. Като му кажеш 3-тото забравя 1-вото. Ако ти е много важно какво ще направи значи условията не са за тандеми. Хората си плащат за fun и представата им за всичко е супер нереална, така че може да изпълняват някакви елементарни указания, а понякога и това не правят. Валери е пилот с огромен опит, но всичко, което е свързано с бягане носи някакъв риск пък, ако ще и да бягаш в парка.

Страница 1 от 1 Часовете са според зоната UTC + 2 часа
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/