Leonardo | ФОТО
Дата и час: Чет Мар 28, 2024 10:06 am

Часовете са според зоната UTC + 2 часа




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 6 мнения ] 
Автор Съобщение
 Заглавие: Запасен над Янково от 24.07.2021
МнениеПубликувано на: Вто Юли 27, 2021 6:38 pm 
Offline

Регистриран на: Нед Окт 07, 2007 5:53 pm
Мнения: 50
Местоположение: Варна
Здравейте! Никой от нас не е застрахован и моята случка го доказва за пореден път.
Стартирах от Невша. Добро изваждане до базата, спокоен полет. С нищо не подсказващ за предстоящото. Летяхме група от 5- 6 крила. До момента всичко беше нормално, без да трепне крилото.
На височина над 2000м, с 30% спийд и скорост около 60км/ч получих лек колапс в ляво последван от фронтален. Крилото се завъртя на 180гр. след което последва нов 100% колапс(може би фронтален). Успях да стабилизирам крилото с крават от ляво. Отпуснах леко управленията за да дам скорост и последва ново "сдъвкване". Видях крилото под краката си. Тук най- вероятно съм загубил ориентация. Замислих се за запасен и за мое потвърждение Бирсел извика по радиото: "запасен, запасен...". Не се поколебах да посегна към дръжката.
Запасния се отвори бързо(Рогало). По край мен мина контейнера и за момент се замислих да посегна да си го прибера. :) Крилото застана пред мен засукано толкова, че не можех да хвана свободна връв. Рогалото с просукани колани ме дърпаше в обратна посока. И така полета продължи с 8-9м/с. Чудех се да ли да режа коланите на крилото, но отдолу имаше огромна гора. Преди да посрещна гората издърпах управленията колкото мога за да се опитам да намаля вертикалното пропадане. Получи се точно обратното- вече бях с 10м/с, но имах някакви махови движения. Тук за пореден път бръкнах в торбата с късметите. Посрещах 15м дърво(цер), което се оказа с доста меки клони за да ме пощади. Седнах удобно в сбруята на 3м от земята. Докопах едно листо, издърпах клончето.... счупи се. :) От втория път успях. Измъкнах се нагоре от сбруята. Слязох долу, гледах, дърпах- не ще да слезе екипировката. По мен никакви щети, с изключение на средния пръст на лявата ръка. Викам си имам друг- на дясната, ако ми трябва. :D

Маркирах точка на GPS- са и тръгнах на долу. Намерих горски път. Тръгнах надолу и след 5-6 мин. ме настигна Лада Нива с трима юнаци. Гледат ме и с учуден поглед ме питат: "Ти от къде падна?". Викам си егати и късмета- побързах да им разкажа. Върнаха се с мен, и като маймунки се качиха по дървото. Свалиха го за 10 мин. с "малко" прерязани върви. Разбирайте половината. :)
След 15мин. бях в центъра на селото.
Нека се включат и свидетелите с коментар.
Ще кача по- късно и записа на полета със снимки.

Поздрави: Миро


Върнете се в началото
  Профил    +10 / -0 
 
 Заглавие: Re: Запасен над Янково от 24.07.2021
МнениеПубликувано на: Сря Юли 28, 2021 8:15 pm 
Offline

Регистриран на: Съб Сеп 14, 2013 1:11 am
Мнения: 219
Местоположение: Бургас
Име: Христо Димитров
Какво е крилото?

_________________
Skywalk Mint


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Запасен над Янково от 24.07.2021
МнениеПубликувано на: Сря Юли 28, 2021 8:17 pm 
Offline

Регистриран на: Нед Окт 07, 2007 5:53 pm
Мнения: 50
Местоположение: Варна
Element Air 4+
Полета със снимки:
leonardo/flight/36940


Върнете се в началото
  Профил    +2 / -0 
 
 Заглавие: Re: Запасен над Янково от 24.07.2021
МнениеПубликувано на: Сря Юли 28, 2021 10:05 pm 
Offline

Регистриран на: Нед Авг 21, 2016 10:21 am
Мнения: 33
Местоположение: София
Име: Иван Матеев
Току що разгледах траклога и си спомних, че миналата година летейки от Шумен в абсолютно спокоен ден с почти пълна липса на вятър минавайки над въпросната зона се набих в много силна турбуленция, която не успях да си обясня. Крилото се държеше като побесняло, даже опита да се насуче без да е колапсирало. Беше само там и никъде другаде. След като продължих на изток всичко стана отново супер мазно... :roll:

http://forum.skynomad.net/leonardo/flight/34156

_________________
Phi Allegro
Nova Sector


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: Re: Запасен над Янково от 24.07.2021
МнениеПубликувано на: Съб Юли 31, 2021 4:47 pm 
Offline

Регистриран на: Чет Яну 20, 2011 1:15 pm
Мнения: 79
Здравейте
Летях същия ден до към Раднево и деня си беше нормален,като за 200+ км.
Така описаната ситуация ми прилича,като да си влязъл във въртящо се низходящо в края на облака.
Енергията от спиида също е влошила ситуацията,защото след кото се е завъртяло крилото иска да лети в противната посока на инерцията на пилота.Така се погасяват двете сили и крилото остава без скорост.Получава се и инерционен момент,който завърта пилота като маховик и се насуква на коланите.Ако в този момент управленията са обрани то те се блокират и крилото влиза в каскади от сривове и завъртания.
Имах подобна случка преди години на Невша.Прогнозата беше с възможност за преразвитие.Влизам в термика с качване 6+ и хвърчейки нагоре като лайняна хартиика се молех само да не ме изхвърли,защото низходящото щеше да е брутално! Докато си го помислих и ме лашна в мощното низходящо.Последва масивен 70% колапс и въпреки контрирането инерцията от отварянето ме усука на коланите.За щастие имам отработен навик, да не правя дълбоки команди и бързо да вдигам ръцете.В резултат въпреки насукването крилото си летеше напълно спокойно.Излашках се и се разсуках без проблем.Много бързо за 4-5 мин.се озовах кацнал,а след още 2-3 мин.това дето ме вдигаше гръмна и ме заваля.
Извода който бих препоръчал на всички е никога да не правят дълбоки и още повече задържащи дълбоки команди.Така освен че се пречи на крилото да лети,се пречи и да се възтановява в критична ситуация.Допускам че Миро е бил изненадан от неочаквано мощното и въртеливо низходящо и е парирал колапса с дълбоко издърпани управления,които са се заключили при насукването.
Действията след хвърляне на запасния не мога да коментирам ,защото за щастие нямам никакъв опит с хвърляне на запасен :lol: Би ми било полезно да чуя повече коментари,за действията след хвърляне на запасен от типа Рогало и борбата с парапланера във въздуха.
Митко Перката


Върнете се в началото
  Профил    +3 / -0 
 
 Заглавие: Re: Запасен над Янково от 24.07.2021
МнениеПубликувано на: Сря Авг 04, 2021 9:35 am 
Offline

Регистриран на: Нед Апр 04, 2010 9:45 am
Мнения: 224
Аз бях на 200-300 метра от случилото се и пропуснах самото начало.

Ще коментара малко по-различен аспект от случката. Крилото в (да речем) 80% от времето беше над главата на Миро, в парашутиране; т.е. пускането на крилото би решило проблема без драма. Много голяма част от нас сме се специализирали в това да летим дълги полети и сме много добри в това си държим крилата над главата и малките ъгли на така биват инстинктивно предотвратявани. Останат ли крилата ни без скорост, ясно е, изхода е минаване през малък ъгъл на атака и набиране на скорост. Стреса и инстинктивното желание да бъде държано крилото над главата, беше основния проблем - IMO.

Случката е само една от многото, потвърждаващи че SIV под една или друга форма е задължително да се практикува. Друга опция е да се избягва края на мадарското платото :)


Върнете се в началото
  Профил    +8 / -0 
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 6 мнения ] 

Часовете са според зоната UTC + 2 часа



Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения

Търсене:
Иди на:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Преведено от: SEO блог на Йоан Арнаудов