Leonardo | ФОТО
Дата и час: Пет Мар 29, 2024 9:36 am

Часовете са според зоната UTC + 2 часа




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 7 мнения ] 
Автор Съобщение
 Заглавие: Инцидент на Мадара.
МнениеПубликувано на: Вто Мар 29, 2022 2:02 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Авг 16, 2006 5:33 pm
Мнения: 48
Местоположение: Варна
Привет на всички.
Пиша в най-лошият раздел но ... shit happens .

В неделя 27.03.2022 решихме да отидем на Мадара и да полетим. Времето се различаваше от прогнозата и беше доста силно и поривисто. По някое време започна да дава затишия и в едно от тях Док излетя. Във височина вятъра продължаваше да е доста силен. На старта излетяха и два тандема след което реших, че е време и аз да излитам. Направих един фалстарт и с помощта на другите пилоти на старта се подготвих за ново излитане. Изчаках някакво затишие и реших да излитам. След като стабилизирах крилото потока ме натисна, повдигна ме и започна да ме вкарва на вътре (до тук нищо ново). Влязох в сбруята намерих спийда и започнах да го натискам и отпускам своевременно за да мога да пробия пред ръба. Потока беше доста накъсан и турбулентен и крилото беше доста „нервно“. Малко след това усетих как дясната страна омекна зверски. Асиметричен тък който затвори крилото на около 70%. Контрирах с тяло и малко управление. Крилото за момент остана в курса и си помислих, че ще започне да се отваря и всичко ще се размине добре. Последва нова порция турбулентен въздух, който връхлетя и започна да ме завърта наляво. Разбрах че сме до тук с летенето и ще последва доста неприятно „кацане“. За жалост пропуснах всичката растителност и се насочих към една дупка. (които са бол зад старта). Крилото започна да ме изпреварва и разбрах че удара няма да е лек. Групирах двата крака в готовност да посрещна земята. При сблъсъка първоначално удара пое десният крак и го чух как изпука. Започнах да следя какво ще стане с другите части от тялото ми. За щастие не последва по драматичен удар след това. Останах на място и изпитвах силна болка в десният крак. Тука е момента в който искам да благодаря на всички които ми помогнаха. Няма да ги изброявам поименно, първо за да не пропусна някой и второ от шока в който изпаднах може и да не съм забелязал някой. Както вече споменах изпаднах в доста силен шок и ми беше почти невъзможно да се движа. През това време тези добри хора са ми откачили крилото и ме натовариха в колата на Жиро след което поехме към Варна за преглед. Снимката показа че имам счупване над глезена за щастие без дислокации. Последва гипс и сега ще пазя леглото.

Изводите които си направих за себе си:
- Пролетно време не трябва да се прибързва с излитането. Малко по голямо търпение и презастраховане за момента. Ако беше лятно време при същата скорост на вятъра сюжета щеше да е друг.
- Хубаво е да подбираме малко по „стерилно“ време за първи полети пролетта. Отчитам че имам и някакво забавяне на реакции в ситуацията. Колкото и минимални да са си оказват влияние.
- Без да искам да обидя никой забелязах че в такива моменти настава лек хаос. Няма смисъл. Знаех че само кракът ми е пострадал и нямам други контузии. Но след падане и ако не сме сигурни за състоянието на пилото е по хубаво да не се опитваме да го вадим от сбруята. Мисля че организирането на курс с долекараска помощ ще е полезен за всички ни.
Още веднъж сърдечно благодаря на всички които ми помогнаха. Пазете си и ще се видим във въздуха скоро.

_________________
:)


Върнете се в началото
  Профил    +14 / -0 
 
 Заглавие: Re: Инцидент на Мадара.
МнениеПубликувано на: Вто Мар 29, 2022 7:45 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 05, 2004 4:52 am
Мнения: 2296
Местоположение: Сопот
Име: Николай Йотов
Карене, благодаря че споделяш и бързо възстановяване!

Karen Kyoshkeryan написа:
Ако беше лятно време при същата скорост на вятъра сюжета щеше да е друг.
Какво имаш предвид?
Че през пролетта условията са по-турбулентни при една и съща сила на вятъра? Защо?

_________________
www.nest.bg


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: Re: Инцидент на Мадара.
МнениеПубликувано на: Сря Мар 30, 2022 10:28 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 06, 2009 11:44 am
Мнения: 60
Местоположение: Русе
Име: Бирсел
Бързо възстановяване. Хубав и дълъг сезон те зове

_________________
e-mail: montoy_77@yahoo.co.uk
telephone: 0888 59 16 12


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: Re: Инцидент на Мадара.
МнениеПубликувано на: Пон Апр 04, 2022 7:58 am 
Offline

Регистриран на: Сря Дек 08, 2010 5:31 pm
Мнения: 44
Здравей,Карен. Ти казваш,че си получил асиметричен колапс на дясната половина-около 70%. А след него е последвало завъране в ляво!!!
Естественото поведение на крилото,е да се завърти на дясно,или да не се завърти изобщо. Но как така ще се завърти в ляво.Мисля,че в промеждутъка между колапса и завъртането,се е случило и още нещо.
Коментирам го тоя случай,защото моето крило е същото като твоето.За около 5 ч летене в Сопот, имах 2 големи колапса и един крават.И крилото винаги тръгва да завърта в посоката на колапса и кравата, но сравнително лесно и бързо може да бъде спряно и оправено.Ако има височина,разбира се.


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: Re: Инцидент на Мадара.
МнениеПубликувано на: Пон Апр 04, 2022 7:01 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Авг 16, 2006 5:33 pm
Мнения: 48
Местоположение: Варна
Андро, техническа грешка. натисна ме от ляво съответно и ме завъртя на ляво, а инцидента стана с Бум 7. Поведението му няма нищо общо с това на XChord-a.

Ники, мисълта ми беше че лятото възухът е с по малка плътност заради температурата и крилата летят една идея по бързо. А това в случея беше от доста голямо значение.

_________________
:)


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Инцидент на Мадара.
МнениеПубликувано на: Пет Апр 08, 2022 8:02 am 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 05, 2004 4:52 am
Мнения: 2296
Местоположение: Сопот
Име: Николай Йотов
Едно време по летищата имаше едни големи надписи "ЛЕТЕЦО, ВЯРВАЙ НА ПРИБОРИТЕ!"
Приборите не лъжат, докато нашите усещания и възприятия са доста субективни. Ние усещаме вятъра по "галенето" в лицето от допира на въздуха, по температурата по кожата от фактора на охлаждането (chill factor), който зависи и от влажността, усещаме вятъра и по шума в ушите, който се създава от турбуленцията, която пък зависи от много неща като формата на каската, терена и вискозитета на въздуха...
Карене, всеки път като те видя си брадясал, което също влияе на възприятието ти за вятъра. Ако искаш да си говорим сериозно за вятъра, то следващият път те искам гладко избръснат...
Въпреки многото си опит, аз продължавам да правя грешки в преценката си за вятъра и също съм попадал в ситуации на издухване от плътен зимен вятър, който съм мислел за по-слаб.
Затова, и млади и стари пилоти трябва да ползват ветромери, защото не показват просто скоростта на вятъра, а т.нар. скоростен напор: ro.V2/2 (плътността на въздуха по скоростта на вятъра на квадрат върху две). И перката на ветромера и крилото реагират на скоростния напор - силата на въздушният поток. При по-плътен въздух тази сила ще върти ветромера по-бързо и ще издухва крилото повече назад.
Освен плътността на въздуха, значение има и стратификацията на атмосферата, влажността и други, защото те променят картината на обтичането на склона и многобройните ефекти на градиента на вятъра.

_________________
www.nest.bg


Върнете се в началото
  Профил    +8 / -0 
 
 Заглавие: Re: Инцидент на Мадара.
МнениеПубликувано на: Чет Апр 28, 2022 2:59 pm 
Offline

Регистриран на: Съб Май 22, 2021 4:27 pm
Мнения: 9
Име: Ангел Симеонов
Карен, бързо оправяне. Аз като скъсах кръстна връзка на коляно доста се бях депресирал. Пробвах да се самоубия, но понеже съм смотан не успях и реших да се върна към летенето - прехвърлих топката в ръцете на съдбата :D

Струва ми се, че при анализите на инциденти се получав едно изкривяване. Причината е човешка. Една реалност, която е тежка се подменя с една по-мека версия, която лесно се вижда, че не е истина. Това, като феномен е описано в много книжки, конкертно "Принципи" Рей Далио. Когато се случи нещо, случилото се "анализира" и се прават изводи така, че нещата да се впишат в меката версия на реалността, нашата. Това също е добре изследвано - "Мисленето" - Даниъл Канеман, "Антикрехкост" Насим Талеб.
Какво имам в предвид. Инцидентите в парапланеризмът са поради две основни причини. Първата е свързана с технологията на параплана и физиката на полета с параплан. Втората е средата - атмосферата, релефа и т.н.
Втората причина има една характеристика, която е интересна. Там има нещо като генератор на случайни събития. Тоест бога на атмосферата в редки случаи изплюва мощна турболенция, която е непредвидима, рядка - ограничена в пространството и времето.
Резултатът е, че поради тези две причини инцидентите и травмите и смъртните случаи са абсолютно неразделна част от спорта.
Разбира се аз не отричам, че пилота е фактор. Но, той е лимитиран. Примерно в някои случаи това, с което разполага като влияние не е достатъчно да оцеле. В други от него зависи дали ще си счупи двата крака или само единия. В трети може да се размине ако си изиграе картите правилно.
Резултата е, че пилота се натоварва с излишна отговорност. Причината е за да може да се поддържа розовата версия за летенето с параплан. Как става това. Когато стане инцидент се търси и се изфабрикува обяснение, което е центрирано върху пилота. Примерно Карен не се е обръснал достатъчно гладко преди полета! Или не си е пуснал мустачки с които да улавя трепканията на въздуха в радиос от километри от старта. Не е наблюдавал внимателно поведението на пеперудите... https://barba.bg/%D0%B2%D0%B0%D0%BA%D1%81%D0%B0-%D0%B7%D0%B0-%D0%BC%D1%83%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%86%D0%B8/
Логиката е проста. Пилота е допуснал грешка. затова му се е случило. Аз няма да допусна грешка, на мен никога няма да ми се случи тоя шиит. Парапланеризма така погледнат е страхотен спорт!
Когато обаче погледнем нещата просто - инцидента е станал, защото това е ПАРАПЛАНЕРИЗМЪТ, трябва да преглътнем тежката истина, че това може да се случи и на нас. травмите, осакатяването, загубата на живота са част от сделката, която сключваме за да имаме възможност за свободен полет. Просто е.

И сега анализа на инцидента в едно изречение.

Доктора излита. Има късмет. Карен излита - тегли късата клечка. Точка.

Извод. Винаги излитайте преди Доктора, така поне ще сте сигурни, че ще има доктор на земята ако извадите късата клечка. Това не знам дали е добре обаче, той Доктора прекалява с летенето...


Върнете се в началото
  Профил    +8 / -2 
 
 Заглавие: Re: Инцидент на Мадара.
МнениеПубликувано на: Съб Апр 30, 2022 6:30 pm 
Offline

Регистриран на: Съб Сеп 14, 2013 1:11 am
Мнения: 219
Местоположение: Бургас
Име: Христо Димитров
Моето мнение е, че трябва да търсиш грешката в себе си, ако искаш да продължиш да летиш. Когато хвърлих запасен го отдадох на лош късмет само в първия момент. После оставих егото си настрана и осъзнах куп мои грешки като например, че си купих en-D след 2г летене, бях единствения в Бг летящ такова крило(red flag), имах огромни пропуски в активното летене и тн Другото, което ми идва наум е, че фалстартовете идват да покажат нещо. Виждал съм няколко сакатлъка след 1 или повече фалстартове и себе си слагам в това число. Това, че някой е излетял преди минута не означава, че в момента не изтича 10ка. Да натискаш спийда зад ръбчето на отсечен старт при такова изтичане си е филм. Скорошно възстановяване на Карен това няма да го спре 8)

_________________
Skywalk Mint


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 7 мнения ] 

Часовете са според зоната UTC + 2 часа



Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения

Търсене:
Иди на:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Преведено от: SEO блог на Йоан Арнаудов