SkyNomad
https://forum.skynomad.net/

Сблъсък във въздуха на Скалско
https://forum.skynomad.net/viewtopic.php?f=6&t=11062
Страница 2 от 2

Автор:  angel_sim2 [ Сря Юли 13, 2022 9:45 pm ]
Заглавие:  Re: Сблъсък във въздуха на Скалско

Направи ли ви впечатление?
Не?
Когато се прави анализ на инцидент се търси отговорност. Когато има замесен пилот, който е в процес на обучение, то отговорност за него носи друг човек - обучаващия. Така е в авиацията, поне истинската.
От описанието на инцидента липсва информация, кой от двамата инструктори е бил отговорен за ученика в момента на инцидента, кой го инструктирал,кой го е наблюдавал, кой е осъществявал радиовръзка с него, какви инструкции е получи по радиостанцията при възникване на ситуацията.
Йотов, явно не зацепил, че като инструктор е пряк участник в инцидента и носи отговорност за това, което се е случило. Освен това е написал доста неща, които няма как да са вярни.
Но, всички сме убедени, че неговия ученик (и той, като отговорен, ако приемем, че може да носи отговорност) са станали жертва на пилот, който дори няма морални качества - “мързелив”, “алчен”, “света се върти около него” - нарцис може би?
Някой вярва ли, че Йотов, като участник в инцидента представя нещата обективно?

Какво се е случило. Това е ситуация, която се е случвала не веднъж или два пъти на Шуменското състезани. Пилот рее на платото. Има криза. Тръгва да се дави. От ниско хваща термика. Завърта от алчност, вместо да си кацне и да се качи с такси за 5 лв. И термиката го изнася през зоната за реене. Кой има предимство? Пилота, който е с дясно рамо към склона или пилота, който си върти темиката и по-случайност понеже върти по-часовника се оказва с ляво рамо при полудъгата към склона. Разбира се такъв казус няма. Пилотите реят докато не мине термика през зоната за реене. Като това се случи естествено, започват да важат правилата за включване в термика. Който е завъртял термиката и е по-ниско има предимство.
Какво се е случило в конкретния случай. Компетентния пилот е тръгна да се дави. (човек който се дави на склон няма как да се върне обратно в зоната на реене без термика ). Нацелва термика. Завърта. Тя го изнася нагоре в зоната на реене. Там се появява за негова изненада некомпетентния пилот-ученик, който държи курс “камкадзе”. Компетентния пилот предприема действия да размине ученика, които се оказват достатъчни за да няма врязване на ученика в купола и връвите на крилот, което би довело до много сериозни последствия. Тези действия обаче водят до влизане на крилото в парашутиране и падане. Според мен може да говорим за саможертва.
Как изглеждат нещата от гледна точка на ученика, очевидно, той е наблюдавал действията на компетентния пилот. Просто не е разбирал какво се случва и не е очаквал, че крило, което е по ниско ще накатери и ще излезе на неговата височина. Той е оставен от своите инструктори сам пред предизвикателство, за което няма нужните ресурси да се справи.
Действия на инструкторите - “стори ми се, че ще се разминат”.
Респект за компетентния пилот, че с действията си предотвратил голям инцидент и най-вероятно е спасил своя живот и още повече живота на ученика.
Критика, че не е видял ученика и не взел превантивни мерки. Учени без адекватно водене от инструктор автоматично прехвърля 100% отговорността върху другите пилоти във въздуха - става страшно.

Автор:  niki [ Пет Юли 15, 2022 10:55 am ]
Заглавие:  Re: Сблъсък във въздуха на Скалско

Отговорността на инструктора е доста обширна тема, която изисква отделна дискусия, но за пример давам английската система, където след първите полети от учебния баир се вменява на обучаемите, че вече са "pilot in command" и носят отговорност за действията си. Също така, когато ученик обърка ляво с дясно кой носи отговорност?

Ангеле, доста смела е интерпретацията ти на събитията без да си присъствал на място.

Не е вярно обобщението ти, че термиката е единствения начин/причина да се върнеш на склона, когато си затънал пред него. Предните дни наблюдавах местни пилоти, които след затъване под нивото на скалата пак се връщаха към нея и дори понякога успяваха да се изкатерят нагоре в страничното изтичане, следвайки плътно скалата.
И при този и при следващите полети нямаше термики за въртене, другите ученици правиха по два три тигела и после отиваха към кацалката за упражнения.

В конкретния случай не е вярно, че компетентният пилот е завъртял термика за да се върне към склона с което уж да активира правилата за летене в термика и да нулира правилата за реене на склон. Просто видя, че напред се затъва и се върна в поддръжката на склона.

Преди сблъсъка нямаше никаква видима маневра от страна на ученика и на компетентния пилот, за да говориш, че последния е направил някаква епична саможертва.

Не е вярно и внушението, което се опитваш да прокараш, че ученикът е летял като камикадзе. Той следваше линията на скалата, както е при реене. Предните три дни беше натрупал часове опит с реене на този старт, бе прецизен и бих казал, че от всички се справяше най-добре.

Не знам каква е тази обсесия у теб и други непременно да се търси вина. Не е ли по-добре да се търсят знания, аеродинамични, метеорологични, дори и психологични за да се избягват подобни инциденти?
И без друго повечето инциденти се прикриват, много полезни знания се губят, а заяждането, омразата и търсенето на вина не помагат на никого.

Автор:  Marv [ Пон Юли 18, 2022 7:52 am ]
Заглавие:  Re: Сблъсък във въздуха на Скалско

Искам само да допълня, че понякога само за 3 секунди нещата вече изглеждат съвсем различно. Пуснал съм този клип в друга тема https://youtu.be/XhdYNH5LtSU на 51та секунда ясно се вижда как се създава такава ситуация докато мигнеш. Не коментирам кой крив кой прав понеже въобще не разбрах какво стана, но винаги изхождам първо от позицията, че идиотът съм аз. Трябва да се ВНИМАВА не може да летиш с 50 крила и да си чоплиш уреда примерно.

Страница 2 от 2 Часовете са според зоната UTC + 2 часа
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/