SkyNomad
https://forum.skynomad.net/

niakoi znae li poveche
https://forum.skynomad.net/viewtopic.php?f=6&t=11140
Страница 2 от 2

Автор:  Viper_Weasel [ Чет Яну 12, 2023 2:40 am ]
Заглавие:  Re: niakoi znae li poveche

Ники долу горе е описал това което и аз успях да събера като информация.

Метео данните на Мусала за този ден показват усилващ вятър с пулсации и промяна на посоката от СЗ на З.
В 8 ч метео станцията е отчела 10 м/с вятър от СЗ с преобладаващо чисто небе и накъсани цируси.
В 11 ч вятърът е 8 м/с от З с развитие (вплътняване на цирусите)
За следващите отчитания няма данни защото данните се въвеждат на ръка а хората в станцията са били заети с оказване на помощ.
Последващото отчитане е в 20:00 с вятър 14 м/с от З.
Малко преди инцидента турист в близост до станцията разказва че са наблюдавали пилота - по техни думи е реел и от време на врем завъртал над ръба.
Докато са приближавали станцията са минали няколко порива които са накарали някой от тях да си закопчеят плътно дрехите - няколко момента по-късо разбират за инцидента. Други очевидци споделят за колапсиране на крилото последвано от удар в станцията.

Пилотите на вертолета пристигнал 2-часа по късно също съобщават за силен и поривист вятър около 12 м/с

Съприкосновението със сградата става с голяма скорост в прозореца на 2-рият етаж на западната страна. Сградата е облечена в дебела метална мрежа служеща за фарадеев кафез за защита от мълнии - мрежата се огъва но не се скъсва - падането в последствие е от около 2-3 м върху натрупаният сняг отдолу.

Като изводи споделям това което каза Ники, като мисля че е полезно да се добави и един метео ефект.
Прогнозата за този ден не показва особена промяна на вятъра - зима е, никой не очаква и особена термична активност - въпреки че въпросният ден е бил относително слънчев, снежната покривка не е плътна и отделни балони не са изключени. Повечето пилоти летели този ден докладват относително спокойни условия - почти липсващи.

Метео условията показват че на върха вятъра усилва и е поривист, а прогнозата показва че на следващият ден влиза стабилна въздушна маса от ЮЗ със стабилно усилване на вятъра - това се потвърждава и от настъпващите цируси.
Характерно за зимните условия са наличията на стабилни инверсионни слоеве понякога не просто един а много - още по характерни за големите планини.
Много често есенно време сме наблюдавали с ученици как при кайтване в ден със силен вятър имаме усилване на скоростта малко преди залез поради притискане на приземният слой и ускоряване на потока от спускащ се стабилен слой.
При стабилна атмосфера това е възможно да се случи и между отделни слоеве във височина. Не подценявайте стабилизирането на времето - то също може да ви изненада в определени ситуации особено когато основният вятър е близко до границата на възможностите.

Нямам информация какъв е бил вятъра по-ниско (примерно на Ястребец), но не изключвам възможността пилота да е влязъл в по-ускорен ветрови слой доста бързо - съответно с по-малко време за осъзнаване и реакция.

Накратко отново - голямата планина не е за подценяване - дори и при зимни условия.

Някой знае ли с какво крило е бил Тома и колко часа е имал на него. Знам че по принцип летеше с Air, но при инцидента не е бил с него.

Отново Бог да го прости и мир на душата му - беше наистина много слънчев човек!

Автор:  RvE [ Чет Яну 12, 2023 10:41 am ]
Заглавие:  Re: niakoi znae li poveche

https://www.360mag.bg/posts/134635

Вечен полет!

Автор:  Sioux [ Чет Яну 12, 2023 2:04 pm ]
Заглавие:  Re: niakoi znae li poveche

На вр. Селимица (2048 м.) от южната страна на Витоша към 15 ч. вятърът беше 2 м/с - ЮЮЗ. Доколкото знам на старта на Маркуджик 2 (2450 м.) е бил 5-6 м/с - З. На Мусала туристите са докладвали пориви откъм язовира, т.е. ЮЗ. Не разбирам откъде са дошли... дали долу в долината е било южното изтичане, или това е дошло отгоре, или се е откъснала термика някъде...

По всичко изглежда, че Тома е попаднал в изключително опасни условия - 8-10 м/с основен вятър, но с пориви от друга (ЮЗ) посока, близо до терена, с непознато крило.

Познат ми е устрема, така характерен за този по принцип нелетателен зимен сезон, с който е искал и на практика е успял да стигне до върха. В такива случаи човек трябва да си каже - струва ли си този един зимен/есенен полет толкова, колкото всички бъдещи възможни полети в хубави условия за всички години напред? Но това е оценка на риска преди излитането. Тогава е и моментът да се погледне отново прогнозата за силата на вятъра във височина. А когато на старта е сравнително ОК, но нагоре нещата зазлобеят вече въпросът не стои. Има го само устрема и мечтата. Мечтата, в която той загина.

Много тежко е за всички, които познавахме Тома и на които е помагал с действия и съвети не веднъж. И с лекота и усмивка. Той определено имаше талант. Трябваше да лети още много, много дълги години.

Вечен полет, приятелю.

Страница 2 от 2 Часовете са според зоната UTC + 2 часа
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/