SkyNomad https://forum.skynomad.net/ |
|
niakoi znae li poveche https://forum.skynomad.net/viewtopic.php?f=6&t=11140 |
Страница 2 от 2 |
Автор: | Viper_Weasel [ Чет Яну 12, 2023 2:40 am ] |
Заглавие: | Re: niakoi znae li poveche |
Ники долу горе е описал това което и аз успях да събера като информация. Метео данните на Мусала за този ден показват усилващ вятър с пулсации и промяна на посоката от СЗ на З. В 8 ч метео станцията е отчела 10 м/с вятър от СЗ с преобладаващо чисто небе и накъсани цируси. В 11 ч вятърът е 8 м/с от З с развитие (вплътняване на цирусите) За следващите отчитания няма данни защото данните се въвеждат на ръка а хората в станцията са били заети с оказване на помощ. Последващото отчитане е в 20:00 с вятър 14 м/с от З. Малко преди инцидента турист в близост до станцията разказва че са наблюдавали пилота - по техни думи е реел и от време на врем завъртал над ръба. Докато са приближавали станцията са минали няколко порива които са накарали някой от тях да си закопчеят плътно дрехите - няколко момента по-късо разбират за инцидента. Други очевидци споделят за колапсиране на крилото последвано от удар в станцията. Пилотите на вертолета пристигнал 2-часа по късно също съобщават за силен и поривист вятър около 12 м/с Съприкосновението със сградата става с голяма скорост в прозореца на 2-рият етаж на западната страна. Сградата е облечена в дебела метална мрежа служеща за фарадеев кафез за защита от мълнии - мрежата се огъва но не се скъсва - падането в последствие е от около 2-3 м върху натрупаният сняг отдолу. Като изводи споделям това което каза Ники, като мисля че е полезно да се добави и един метео ефект. Прогнозата за този ден не показва особена промяна на вятъра - зима е, никой не очаква и особена термична активност - въпреки че въпросният ден е бил относително слънчев, снежната покривка не е плътна и отделни балони не са изключени. Повечето пилоти летели този ден докладват относително спокойни условия - почти липсващи. Метео условията показват че на върха вятъра усилва и е поривист, а прогнозата показва че на следващият ден влиза стабилна въздушна маса от ЮЗ със стабилно усилване на вятъра - това се потвърждава и от настъпващите цируси. Характерно за зимните условия са наличията на стабилни инверсионни слоеве понякога не просто един а много - още по характерни за големите планини. Много често есенно време сме наблюдавали с ученици как при кайтване в ден със силен вятър имаме усилване на скоростта малко преди залез поради притискане на приземният слой и ускоряване на потока от спускащ се стабилен слой. При стабилна атмосфера това е възможно да се случи и между отделни слоеве във височина. Не подценявайте стабилизирането на времето - то също може да ви изненада в определени ситуации особено когато основният вятър е близко до границата на възможностите. Нямам информация какъв е бил вятъра по-ниско (примерно на Ястребец), но не изключвам възможността пилота да е влязъл в по-ускорен ветрови слой доста бързо - съответно с по-малко време за осъзнаване и реакция. Накратко отново - голямата планина не е за подценяване - дори и при зимни условия. Някой знае ли с какво крило е бил Тома и колко часа е имал на него. Знам че по принцип летеше с Air, но при инцидента не е бил с него. Отново Бог да го прости и мир на душата му - беше наистина много слънчев човек! |
Автор: | RvE [ Чет Яну 12, 2023 10:41 am ] |
Заглавие: | Re: niakoi znae li poveche |
https://www.360mag.bg/posts/134635 Вечен полет! |
Автор: | Sioux [ Чет Яну 12, 2023 2:04 pm ] |
Заглавие: | Re: niakoi znae li poveche |
На вр. Селимица (2048 м.) от южната страна на Витоша към 15 ч. вятърът беше 2 м/с - ЮЮЗ. Доколкото знам на старта на Маркуджик 2 (2450 м.) е бил 5-6 м/с - З. На Мусала туристите са докладвали пориви откъм язовира, т.е. ЮЗ. Не разбирам откъде са дошли... дали долу в долината е било южното изтичане, или това е дошло отгоре, или се е откъснала термика някъде... По всичко изглежда, че Тома е попаднал в изключително опасни условия - 8-10 м/с основен вятър, но с пориви от друга (ЮЗ) посока, близо до терена, с непознато крило. Познат ми е устрема, така характерен за този по принцип нелетателен зимен сезон, с който е искал и на практика е успял да стигне до върха. В такива случаи човек трябва да си каже - струва ли си този един зимен/есенен полет толкова, колкото всички бъдещи възможни полети в хубави условия за всички години напред? Но това е оценка на риска преди излитането. Тогава е и моментът да се погледне отново прогнозата за силата на вятъра във височина. А когато на старта е сравнително ОК, но нагоре нещата зазлобеят вече въпросът не стои. Има го само устрема и мечтата. Мечтата, в която той загина. Много тежко е за всички, които познавахме Тома и на които е помагал с действия и съвети не веднъж. И с лекота и усмивка. Той определено имаше талант. Трябваше да лети още много, много дълги години. Вечен полет, приятелю. |
Страница 2 от 2 | Часовете са според зоната UTC + 2 часа |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |