Leonardo | ФОТО
Дата и час: Нед Апр 28, 2024 12:04 am

Часовете са според зоната UTC + 2 часа




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 14 мнения ] 
Автор Съобщение
 Заглавие: Паднали около Сопот
МнениеПубликувано на: Вто Сеп 12, 2023 4:49 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 05, 2004 4:52 am
Мнения: 2297
Местоположение: Сопот
Име: Николай Йотов
Есенната планина не е за подценяване. Инверсиите в котловините и по периферията на планината усложняват условията. Понякога са силни, понякога слаби. Въпреки че го даваха тихо днес все пак имаше изненадващи местни ветрове, турбуленцийки и неочаквани низходящи.

1. Един английски пилот падна в района на връх Купена. Добре, че имаше в себе си сателитен спот InReach на Garmin, който задейства спасителна акция директно с вертолет от Крумово. Предполагам, че ако се бяхме обаждали на 112 щяха да карат спасителите да ходят 4-5 часа до него, докато вертолета дойде и го отнесе за под час. Не се знае какво точно е станало, малко преди това минах през билото с един друг пилот и условията бяха спокойни - нямаше силни ветрове, термики или турбуленция. Базата бе малко ниска - 2500, но термиките бяха начесто и на обичайните места - Амбарица, Купена, Жълтец, седлото към Равнец или Ботев. Счупени L2 и L4 без засягане на нерви, вероятно ще ги циментират утре.

2. Втори английски пилот е паднал в района на хижа Равнец. Вероятно има счупен крак. Задействани са калоферските спасители.

3. Трети английски пилот затъва навътре в планината и прави аварийно кацане по склоновете на Амбарица без произшествия.

4. Пилот от Хонг Конг също затъва и каца благополучно някъде около хижа Добрила

5. На мен ми се скъса спийд системата, когато затънах източно от Триглав, северно от хижа Соколна. Въпреки, че нямаше силен вятър и термики реших да не рискувам, както чеха който загина в района преди години, а кацнах на обширните поляни навътре, походих покрай лобното му място (вр. Курт кая) и излетях по реброто километър-два по на юг на слаб СИ вятър.

Когато научих за инцидента бях около Ботев, но се обадих на парапланериската честота 146,400 за да предупредя и другите да не пречат на спасителния вертолет

_________________
www.nest.bg


Върнете се в началото
  Профил    +8 / -0 
 
 Заглавие: Re: Паднали около Сопот
МнениеПубликувано на: Вто Сеп 12, 2023 9:55 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Мар 04, 2009 10:20 pm
Мнения: 44
Интересно ми е каква е процедура се е задействала за хеликоптера. Как така са стигнали директно до военните, ние не можем да ги накараме да се помръднат.


Върнете се в началото
  Профил    +3 / -0 
 
 Заглавие: Re: Паднали около Сопот
МнениеПубликувано на: Сря Сеп 13, 2023 6:13 am 
Offline

Регистриран на: Пет Апр 20, 2012 12:04 pm
Мнения: 609
Име: Милен Димитров
Веско написа:
Интересно ми е каква е процедура се е задействала за хеликоптера. Как така са стигнали директно до военните, ние не можем да ги накараме да се помръднат.



Просто имаш подходящата застраховка.
В условията е включен хеликоптер при инцидент. Застрахователя се занимава с всико след задействане на уреда.
В Непал преди 12 години бях с такава със SPOT.

_________________
https://www.facebook.com/Paragliding4Fun?ref=hl


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: Re: Паднали около Сопот
МнениеПубликувано на: Сря Сеп 13, 2023 8:20 am 
Offline

Регистриран на: Пет Апр 20, 2012 12:04 pm
Мнения: 609
Име: Милен Димитров
Сега ми обясниха, не са вдигнали хеликоптера по линия на застрахователите /Данди ми каза, че БГ не е включена/, а са го вдигнали от ПСС.

_________________
https://www.facebook.com/Paragliding4Fun?ref=hl


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: Re: Паднали около Сопот
МнениеПубликувано на: Сря Сеп 13, 2023 2:19 pm 
Offline

Регистриран на: Вто Мар 15, 2011 10:47 am
Мнения: 353
Местоположение: София
Име: Пламен Пунчев
Имам Garmin Inreach. Към него има винаги включена SOS услуга, която гарантира човек който си комуникира с теб и с местните служби по спасяване. Като опция има и SAR50/SAR100 (Search and Resque за $50/100К). Не знам за някакви ограничения за България. Тук са детайлите: https://www8.garmin.com/iercc/Standard_SAR_TC.pdf


Върнете се в началото
  Профил    +2 / -0 
 
 Заглавие: Re: Паднали около Сопот
МнениеПубликувано на: Сря Сеп 13, 2023 2:50 pm 
Offline

Регистриран на: Нед Окт 29, 2006 10:06 pm
Мнения: 2
Местоположение: plovdiv
Име: shapkata
ppountchev написа:
Имам Garmin Inreach. Към него има винаги включена SOS услуга, която гарантира човек който си комуникира с теб и с местните служби по спасяване. Като опция има и SAR50/SAR100 (Search and Resque за $50/100К). Не знам за някакви ограничения за България. Тук са детайлите: https://www8.garmin.com/iercc/Standard_SAR_TC.pdf


И да допълня само SOS S&R е включен в планът които си избрал
застраховката няма нищо общо с хеликоптера и организацията ако имаш такава то тя ще покрие разходите по спасителната операция и то само ако е направено както трябва


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: Re: Паднали около Сопот
МнениеПубликувано на: Сря Сеп 13, 2023 11:15 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 05, 2004 4:52 am
Мнения: 2297
Местоположение: Сопот
Име: Николай Йотов
Решението за вдигане на хеликоптер е взето от дежурния по ПСС, след разговор с пострадалия и заради това, че е бил много далече за бързо достигане на спасителите. ПСС и военните имат договорка за подобни действия, но крайното решение е било на командващия армията адмирал еди кой си.
Можем да го приемем като добър жест към парапланеристите, защото и вчера и днеска вървят военни учения в района и хем сме в нарушение, хем вертолета трябва да е в готовност да осигурява учението (и вчера и днеска ниско над Сопот мина голям транспортен самолет).
...
Инцидента под връх Купена е пилотска грешка. След като е видял, че затъва под нивото на билото пилотът е имал изобилие от тревисти склонове за кацане, но вероятно е се е надявал да намери термика, затънал е и е кацнал малко над горския пояс по средата на отсечката между хижа Хубавец и хижа Левски.
В ниското, ветровете стават по шашави, има и низходящи и затова се е приземил с голяма скорост. В района няма никакъв обхват, така че ако нямаше сателитна комуникация можеше още да си лежи там.
Операцията му е минала успешно. Циментирали са му L2 и L4.
Извод - летенето във високата планина изисква по-бързи решения за приземяване, което означава повече ходене, но и повече безопасност. Откритите за вятъра изпъкнали ридове и терени са по-подходящи от вдлъбнатите и тези на завет.
.....
По-сериозно е положението на другият пилот паднал източно от хижа Равнец. Летял е близо до склона, когато влезъл в силно низходящо, което го забило в земята с голяма скорост. Малко по напред по склона се откъсва редовно силна термика и вероятно е попаднал в компенсаторното низходящо.
Има счупен 12-ти шиен прешлен и в момента тече операцията му.
Извод - ако нямате достатъчно опит в усета на вятъра, възходящите и низходящите, то не копирайте по-опитните пилоти и стойте по-далече от терена. Трябва да се изучава Невидимата Планина.
Интересно е, че пострадалите при приземяване, както и повечето пилоти, не проявяваха интерес към статията за приземявания. Помолих ги да я прочетат през очите на инцидента си, да добавят нещо, което би помогнало на другите, но уви. Ако се спъна неочаквано по тротоара, сякаш по-малко боли когато се обърна и разбера, че причината е някоя изпъкнала плочка. Сякаш знанието не само бори страха, но облекчава и болката.
....

Сутринта се качих с първият лифт да ходя да търся екипировката на падналия под Купена, защото военните не я бяха взели с тях. За около 50 минути стигнах хижа Добрила, обозначих се на хижарката какви са ми намеренията и от там продължих по красивата подсичаща Амбарица пътека за хижа Левски. В гората по югоизточния склон на връх Амбарица пътеката бе много приятна, че даже побягвах по нея, което в последствие се оказа рисковано, заради мечката с мечето които живеят в района. Един симпатичен овчар от Дъбене, който срещнах по нататък каза че преди няколко дена е изчезнала една крава, а преди това са видели мечката с мечето, били са на 30 метра от нея, викали са да я уплашат, но тя само се изправила да ги подуши, не им обърнала внимание и седнала да пасе. Та, добре е да не се бърза много и да се вдига шум, защото има случаи на нападнати от мечка хора, които са я изненадали, особено с мече наоколо.
...
В един улей пих жадно от един подозрително топъл ручей, очаквах да се посера, но явно стомаха ми е закален от Африка. По-нататък до пътеката попаднах на т.нар. дъбенска чешма с вкусна студена вода.
Пътеката ми минаваше между едно стадо овце и голямото овчарско куче, което ги пазеше. Кучето не ме видя, когато наближих, но за всеки случай откъснах стрък лопен да имитирам тояга с него. След дълго търсене намерих и камък в тучната златиста трева. Кучето ме видя и се втурна към мен. Веднага му заговорих, държейки камъка и стръка лопен. Ал Капоне е казал, че можеш да постигнеш много повече с добра дума и пистолет в ръката, отколкото само с добра дума. Кучето разбра, видя че не се движа в посока стадото, опита се да ме погне отзад като отминавах, обърнах се към него, спря се и си продължих по пътя.

По нататък срещнах овчаря Нено седнал до 2 коня. Питах го за парапланериста и вертолета. Заприказвахме се за туй онуй. Преди около 15 години еколозите искаха да насърчат високопланинската паша със субсидии за да се спре разпространението на хвойната, която превзема планината. Наскоро предлагаха да спират субсидиитем защото няма ефект, дори има ерозии и замърсявания на езерата от прекомерна паша. Според Нено кравите мачкали хвойната и така я ограничавали. Поради глобалното затопляне, високите части на планината стават по-благоприятни за живот и планината естествено се охрастява и самозалесява с и без паша. Делтапланеристът Митко Кочев от Пещера разправя, че навремето родът му е гледал много животни над Батак, където са били огромни поляни. След създаването на границата с Гърция спира и зимуването на животните по беломорието, скотовъдството замира и сега над Батак са огромни гори...

Продължих нататък и на тревистият рид, който се спуска от езерото под Купена срещнах втори овчар с дрезгав от прекалено пиене и пушене глас. Посочи ми къде е крилото и се спуснах надолу през ардъча (хвойната). Стигнах при крилото, сгънах го в удобната конвертируема на раница сбруя и реших да се кача обратно горе да пробвам да се прибера до Сопот с летене. Спускането надолу в опит да засека пътеката за хижа Левски може да се окаже задънено от растителност, скали или стръмнотии. Две сърни се криеха на сянка сред последните дървета. Имаше ровено от диво прасе.

Ходенето по склона на планината дава възможност за изучаване на вятъра, разгадаване къде просто духа и къде може да вдига. Има интрига, защото хем гледаш да си икономичен и да не катериш в повече, хем трябва да си сигурен че ще успееш от раз и няма да се налага да кацаш по надолу, да катериш пак и евентуално да свършат условията. Мисля, че набарах оптималното място и със зарейване и финтове успях да се изкатеря до седлото между Амбарица и малкия Купен. Нямах обхват, не бях гледал прогноза, решавите облаци отгоре показваха някакъв СЗ, но работеше добре и се набрах до 2800 облечен по тениска и без каска, защото не бях планувал такъв полет. Разходих се до Сопот и по южните склонове над Карлово да депресирам тия дето бълбукаха под инверсията на долния етаж и се върнах до кацалката на Сопот.

Прибрах се в Гнездото, но по-късно научих че друг англичанин е имал твърдо приземяване около рибния ресторант с евентуално счупен глезен. Айде към Пловдив, където в УМБАЛ Св Георги ги бяха събрали вече трима.
Докато чакахме резултати от ренген отидох да си купя нещо за ядене, защото освен червени боровинки не бях ял от сутринта.
Наблизо бе мол Пловдив с Макдоналдс, KFC и вся осталная сволач. Мъже с воднисти бицепси, бръснати крака и брадясали мутри, подобно на главорезите от Ислямска Държава. Жени с грозни устни и хищни погледи. Всякакви драматични татуирувки, сякаш запълващи липсата на драма и съдържание в кухите лейки. Зомбирани деца. Беше такъв контраст в сравнение с предната част на деня. Хората се бяха натъкмили, общуваха любезно, витрините лъскави, таблото за електронни поръчки те примамваше да поръчаш повече и повече. Сещам се за Учителя, който понякога минава през някой мол и всеки път казва че излиза като победител, защото нищо не го привлича, от нищо не се нуждае. Един пълен младеж до мен си поръча бургери за около 40 лева. А на мене в очите ми са още златните тревисти склонове на Стара Планина и стадата овце пръснати по тях. Уютната топла котловина на Стара Река. Купена, Костенурката, Ботев, Равнец. Високите кумулуси над Родопите. Вежен, Копривщица, Тетевенско. Лястовичките, които отказват да си тръгнат на юг. Как да си тръгна и аз?
Щастлив съм за живота, който си избрах. Въпреки рисковете. Не ги търся, но ги приемам. Градовете са ми чужди, да не кажа противни. Има полезни и красиви неща, но всичко се продава под една или друга форма, докато Природата е естествено красива и при това безплатна.
...
Последния паднал има разкъсване на връзки между тибия и фибула - явно от удара сферичната става на глезена се е вклинила и поразчекнала двете кости на подбедрицата. Добре е да се оперира до седмица, защото травмираното място се подува с кръв и лимфа и после по-трудно се ремонтира. Реши да се върне в Англия по-скоро. В големия град. За всеки случай. Като победен.

_________________
www.nest.bg


Върнете се в началото
  Профил    +20 / -0 
 
 Заглавие: Re: Паднали около Сопот
МнениеПубликувано на: Пет Сеп 15, 2023 8:35 am 
Offline

Регистриран на: Сря Ное 29, 2017 8:39 am
Мнения: 10
Име: Iliya Lilov
ppountchev написа:
Имам Garmin Inreach. Към него има винаги включена SOS услуга, която гарантира човек който си комуникира с теб и с местните служби по спасяване. Като опция има и SAR50/SAR100 (Search and Resque за $50/100К). Не знам за някакви ограничения за България. Тук са детайлите: https://www8.garmin.com/iercc/Standard_SAR_TC.pdf


И на 7-ма страница пише че няма да покрият разходите ако:
Any Member taking part in or training for:
o time trials and/or record attempts;
o professional sports or riding/driving in any kind of race; or
o skydiving, skysurfing, hang-gliding, paragliding, or aerobatics.


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Паднали около Сопот
МнениеПубликувано на: Пет Сеп 15, 2023 3:37 pm 
Offline

Регистриран на: Вто Мар 15, 2011 10:47 am
Мнения: 353
Местоположение: София
Име: Пламен Пунчев
ilialilov написа:
ppountchev написа:
Имам Garmin Inreach. Към него има винаги включена SOS услуга, която гарантира човек който си комуникира с теб и с местните служби по спасяване. Като опция има и SAR50/SAR100 (Search and Resque за $50/100К). Не знам за някакви ограничения за България. Тук са детайлите: https://www8.garmin.com/iercc/Standard_SAR_TC.pdf


И на 7-ма страница пише че няма да покрият разходите ако:
Any Member taking part in or training for:
o time trials and/or record attempts;
o professional sports or riding/driving in any kind of race; or
o skydiving, skysurfing, hang-gliding, paragliding, or aerobatics.


С моето крилно натоварване се води speed flying.


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Паднали около Сопот
МнениеПубликувано на: Пет Сеп 15, 2023 9:49 pm 
Offline

Регистриран на: Нед Апр 23, 2006 6:04 pm
Мнения: 1184
Местоположение: Велико Търново
Име: Ивелин Калушков
ilialilov написа:
ppountchev написа:
Имам Garmin Inreach. Към него има винаги включена SOS услуга, която гарантира човек който си комуникира с теб и с местните служби по спасяване. Като опция има и SAR50/SAR100 (Search and Resque за $50/100К). Не знам за някакви ограничения за България. Тук са детайлите: https://www8.garmin.com/iercc/Standard_SAR_TC.pdf


И на 7-ма страница пише че няма да покрият разходите ако:
Any Member taking part in or training for:
o time trials and/or record attempts;
o professional sports or riding/driving in any kind of race; or
o skydiving, skysurfing, hang-gliding, paragliding, or aerobatics.


Това са условията за стандартната застраховка за SAR на Гармин, която е окло 30 долара.

Гармин предлагат и такава включваща всички екстремни спортове включително и парапланеризъм ... но струва 300 $

_________________
"Успехът не е траен, провалът не е окончателен, важна е волята да продължиш напред!" - сър. Уинстън Чърчил

Independence Dragon 3 M (бяло, черно, червено)/Advance Impress 2+
Aerodyne Massai M (червено, жълто, оранжево)/Advance Impress 2+
Advance Omega 8 - 27 (бяло, жълто, зелено)/Advance Impress 2+

Advance Omega X-Alps - 25 (зелено, бяло, синьо)/Advance Impress 2+

Изображение


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: Re: Паднали около Сопот
МнениеПубликувано на: Съб Сеп 16, 2023 11:21 am 
Offline

Регистриран на: Нед Юли 24, 2011 12:56 am
Мнения: 91
niki написа:
Прибрах се в Гнездото, но по-късно научих че друг англичанин е имал твърдо приземяване около рибния ресторант с евентуално счупен глезен. Айде към Пловдив, където в УМБАЛ Св Георги ги бяха събрали вече трима.
Докато чакахме резултати от ренген отидох да си купя нещо за ядене, защото освен червени боровинки не бях ял от сутринта.
Наблизо бе мол Пловдив с Макдоналдс, KFC и вся осталная сволач. Мъже с воднисти бицепси, бръснати крака и брадясали мутри, подобно на главорезите от Ислямска Държава. Жени с грозни устни и хищни погледи. Всякакви драматични татуирувки, сякаш запълващи липсата на драма и съдържание в кухите лейки. Зомбирани деца. Беше такъв контраст в сравнение с предната част на деня. Хората се бяха натъкмили, общуваха любезно, витрините лъскави, таблото за електронни поръчки те примамваше да поръчаш повече и повече. Сещам се за Учителя, който понякога минава през някой мол и всеки път казва че излиза като победител, защото нищо не го привлича, от нищо не се нуждае. Един пълен младеж до мен си поръча бургери за около 40 лева. А на мене в очите ми са още златните тревисти склонове на Стара Планина и стадата овце пръснати по тях. Уютната топла котловина на Стара Река. Купена, Костенурката, Ботев, Равнец. Високите кумулуси над Родопите. Вежен, Копривщица, Тетевенско. Лястовичките, които отказват да си тръгнат на юг. Как да си тръгна и аз?
Щастлив съм за живота, който си избрах. Въпреки рисковете. Не ги търся, но ги приемам. Градовете са ми чужди, да не кажа противни. Има полезни и красиви неща, но всичко се продава под една или друга форма, докато Природата е естествено красива и при това безплатна.

В Швейцария също имаше много инциденти напоследък, включително фатални, въпреки че времето е прекрасно за летене.
Кой е Учителят?

_________________
Владислав Борисов
Ozone Alpina 4

"Колкото по-високо летим, толкова по-малки изглеждаме в очите на тези, които не могат да летят."
Ф. Ницше.


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Паднали около Сопот
МнениеПубликувано на: Пон Сеп 18, 2023 7:48 am 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 05, 2004 4:52 am
Мнения: 2297
Местоположение: Сопот
Име: Николай Йотов
Учителят е Николай Църов - бивш преподавател във ВВВУ Долна Митрополия. Освен специалността Авиационно Оборудване, има публикации в областа на физиката (Жироскоп, Кориолис, Понятието Енергия, Електрическо поле), които осветляват неизяснени фундаментални въпроси в науката. През 90-те години богатото ВМЗ дава задание на ВВВУ да проектира мото делтапланер с цел гражданско производство. Катедра Аеродинамика е в ступор, защото не знае какво да каже за този тип летателен апарат. Тогава се появява Учителят, който покрай Сашо Божилов навлиза в делтапланеризма. Извежда теорията на делтапланера като ЛА с балансировъчно управление. Проектира и конструира мото делтапланер. Построява специално за него аеродинамична везна, с която да измерва действащите сили и моменти, да потвърди теорията и го реализира на практика. Внедрява няколко нововъведения, включително управление на вектора на тягата, които биха били патенти и днес. Лети успешно на машината, която е създал, явява се на изложение в София с нея.
За съжаление, израстването, просветлението на един човек, осветява невежеството, некадърността на друг, на цели структури и организации. Започва се с неглижиране, отхвърляне, обявяване за чудак, едва ли не луд. Почват пасивни и активни саботажи и доноси. Срещу него се задейства новосформираната служба Военна Полиция. От къде е взел материали да построи мото делтапланера, кой му е разрешил, кой му помага? За да се оттърве, се налага да унищожи творението си. В последствие напуска и ВВВУ.
Започва работа в една печатница, където въвежда в експлоатация швейцарски машини за милиони долари. Тези дето печатат винетки, холограми и прочие.
Междувременно идва в парапланеризма, работи по теоретичното му описване, но същевременно създава множество прототипи на парапланери с цел проверка на теорията и търсене на способи за динамично реене. Голяма част от статиите ми и книгата за прелети са благодарение на неговите знания и вдъхновения.

Освен физика и аеродинамика има широки и дълбоки познания по психология, философия, естетика, физиология, здраве.

Например, наскорo ми даде дефиниция на другарството:
Отношения между хората, които се основават на общност на интересите им и се проявяват във взаимна помощ, солидарност, уважение, доверие, доброжелатество и симпатия.

За разлика от приятелството, което съдържа две съществени различния:
То предполага съизмерване и очакване.
Всеки търси в приятеля фон на който да се изяви с цел да нахрани самочувствието си. Ако това не се получи боят е жесток.
Всеки очаква да вземе от приятеля си повече отколкото му даде. Ако това не стане, той изпитва разочарование...

_________________
www.nest.bg


Върнете се в началото
  Профил    +6 / -0 
 
 Заглавие: Re: Паднали около Сопот
МнениеПубликувано на: Сря Сеп 20, 2023 6:36 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Юни 15, 2005 2:45 pm
Мнения: 535
Местоположение: Ямбол/Бургас
Име: Александър Рунев
даааааа и аз го помня Църов!
Потвърждавам всичко казано от Ники!

_________________
Александър Рунев
GIN Carrera+

Човек няма крила и по отношение на теглото му
към теглото на мускулите му е 72 пъти по слаб от птица...
Но аз мисля, че ще лети,
но не заради силата на мускулите му,
а заради силата на своя ум...
Н.Е. Жуковский


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Паднали около Сопот
МнениеПубликувано на: Чет Сеп 28, 2023 11:36 am 
Offline

Регистриран на: Чет Апр 01, 2004 9:49 pm
Мнения: 1718
Местоположение: Бургас
Име: Красимир Цонев
"Неврохирурзи изправиха на крака пострадалите край Сопот английски парапланеристи"

https://m.dir.bg/dnes/obshtestvo/nevroh ... planeristi

_________________
MacPara Elan
Have nice flights!
Изображение


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 14 мнения ] 

Часовете са според зоната UTC + 2 часа



Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения

Търсене:
Иди на:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Преведено от: SEO блог на Йоан Арнаудов