Тази тема е интересна и има доста да се говори по нея.
Аз сам летял повече на делта и по-малко на пара, при това на DHV1пара, затова не мога да претендирам за много опит с модерна пара, но все пак да споделя каквото мисля.
Модерната делта има качество между 12-15, а твърдите крила 18-20. Пропадането се движи около 1 м/с, което не е много по-добро от това на парата. Максималните скорости са високи..към 70-80 а дори 100-120 на новите модели безмачтови крила. Има нещо обаче , което не се отчита в тези технически данни, и това е минималния радиус на завой и съответно скоростта на пропадане в тесен завой. Тук парата има безспорно предимство и това прави парата да се задържа по-лесно в малки тесни термики, които делтата ще загуби по причина на по-голямо пропадане в тесен завой ( разбирай голям наклон на крилото ).
За леснина на излитане аз лично не виждам кои знае какво предимство при парата, освен факта че крилото е поставено на по-високо над пилота и съответно хваща по-силен вятър заради градиента при земята. Дори бих казал че с делта се излита по-лесно поради факта че крилото няма да се сгъва от някоя турбуленциа и да се налага да го коригирам...е, ще ме друсне малко, но туйто...
Аз имам късмета да съм много бърз бегач, навремето пробягвах 100-те метра за 11 сек, затова безветрието никога не ми е било проблем, излитал сам дори на 1м гръбен ( на Коняво ), но по принцип това е въпрос на минимална скорост на крилото...делтите имат около 24-30км мин скорост, така че...
Колкото до турбуленциата, естествено че се усеща...мене ме е друсало на Розино над скалите така, че сам се "забивал кат гоздей" надолу с главата и сам пропадал 200-300 метра вертикално, докато се извадя, после мяткане нагоре със 7-8 и обратно 200-300м...предполагам че една такава ситуациа ще сгъне парата и ще се налага борба с колапси и т.н.
Случвало ми се е също както си летя хоризонтиран, крилото за част от секундата да се обръща вертикално настрани, на 90 градуса...при това недалеч от склона. Но всичко това някакси го приемам, защото крилото все пак си запазва геометрията , не се сгъва, не колабира и т.н. Единственото за което ме е грижа е да имам подходяща скорост, за да не изпадна в срив близо до земята. Тогава е опасно, защтото делтата се гмурка и има нужда от дистанциа за възстановяване на скоростта. Но с парата маи също би имало проблем при срив близо до земята ..?
Колкото до разстояние за излитане, зависи много от условиата. ако приемем че вятъра е слаб и иска затичване, бих казал че 5-10 метра ми стигат да излетя. За кацане, отново..ако е безветрие, зор
) защото крилото лети и има приземен ефект, и може да откара дълго, но при всички случаи в рамките на 60-100 метра поле се каца...има и разни трикове с умишлено сриване за влизане в тесни площадки.
За мах скорост на вятъра, делтата може да излети и на 20-25м/с ( питаите Антон от Сопот
))) на Дъбене ) , но въпроса е дали има смисъл
да се набива човек в турбулентен въздух. ако е на ламинарно, да...
DVD е прав за транспорта, че парата е по-приемлива отвсякаде, може дето се вика, на авто-стоп да иде човек да лети.
Аз си мисля че една от причините за бързото развитие на парата не е толкова самата достъпност като размер, тегло и транспорт, но преди всичко привидната леснина на първоначалното обучение...просто е невероятно лесно да се научи човек да излита и да каца...друг е въпроса че после осъзнава че това съвсем не е всичко
))но мухата вече му е влязла в г-за и така
)))