Skyhiker написа:
Здравейте колеги,
Ще се опитам накратко да опиша акцентите от проведената среща.
Преди началото на срещата се опитах да разговарям с Ангел Стаменов и да му обясня накратко какво сме решили на срещата в Сопот, но някак не останах чут. г-н Стаменов изглеждаше малко притеснен от факта, че на срещата присъстваха и "външни" лица извън комисията по парапланеризъм и УС на БНАК, но така или иначе присъстващите бяха и парапланеристи, част от които вкл. и аз имахме уговорена среща със същите ръководители на отдели, но по въпроси касаещи други класове СлВС.
Г-н Стаменов пръв взе думата, като принципно отправи упреци към нашата общност за това, че сме безхаберни и нежелаещи да спазваме закона. Аз от своя страна изразих мнение, че има такава тенденция, но това не значи, че абсолютно цялата общност трябва да се слага под общ знаменател. Информирах присъстващите за проведената на Сопот среща и за взетото от нас решение да кандидатстваме за лице по чл. 5. Аз и Цветан Цолов показахме, че сме запознати със законовите изисквания и разпоредбите на Н-1 и декларирахме, че имаме желание да работим по решаване на проблемите на парапланеристите и тяхното узаконяване. Опитахме се да кажем, какви според нас са конкретните законови пречки и какви са добрите практики в други държави, но не ни бе дадена такава възможност по никакъв начин, като бе изразено мнение от страна на г-н Начев, че всички регулации свързани с парапланеризма са въпрос на национални регулации и никакви чужди практики нямат значение в случая.
Опитах се да обясня и от къде идва разминаването в позициите между парапланериската общност и г-н Стаменов, като разясних, че той има притеснения относно издаването на IPPI сертификатите за FAI. С Цветан Цолов се опитаме да обясним за какво всъщност служат тези сертификати и че според нас няма законова пречка да продължат да бъдат издавани. Цветан Цолов обясни защо и как се признават от FAI тези сертификати, без реално да имаме национален лицениз и обяснението бе, че ФАЙ са наясно, че има няколко държави, които изостават законово в сферата на този спорт, но имат силни състезатели и традиции в организирането на състезания.
Г-н Стаменов на няколко пъти се извини на ГВА за сконфузната ситуация, която се получи, поради липсата на комуникация между нас и него и изрази съжаление за неудобното положение в което изпадна той самия.
В крайна сметка ни бе поставен въпрос от страна на г-н Начев, дали има някакво съмнение, че трябва да се спазва ЗГВ и разпоредбите на Н-1 от парапланеристката общност.
Аз израих лично мнение, че такъв въпрос не стои на дневен ред, но пак насочих вниманието към конкретни проблемни текстове и по-точно възможността за двусмислено тълкуване. Г-н Начев ми отговори ,че закони не се тълкуват а се прилагат и не е наша работа да ги тълкуваме. Аз и Цветан Цолов настояхме да изясним няколко неясни за нас неща, тъй като на срещата присъстваше и юрист от ГД ГВА и искахме да чуем компетентното му мнение.
Първо разисквахме въпроса с това дали безмоторния парапланер попада в буква "й" от приложение II рег 216/2008 и респективно приложими ли са изискванията на Н-1. Имаше разнопосочни мнения и от двете страни, но юристите разтълкуваха текстовете и потвърдиха, че парапланери и делтапланера излитащи от крака са СлВС.
Тогава поставих въпроса каква е практическата приложимост на Н-1, защото според чл. 24.Чл. "Свръхлеко ВС не може да изпълнява полети във въздушното пространство на Република България, ако няма удостоверение за регистрация, не носи националните и регистрационните знаци на Република България или те не съответстват на посочените
в удостоверението за регистрация знаци.". Попитах как би се провело едно международно състезание по парапланеризъм и казах, че България има традициите в провеждането на такива на европейско и световно ниво. Попитах също и как един пилот от чужда държава, който желае да лети в България, ще може да го направи, след като не отговаря на изискванията на чл 24.
Бе ми отговорено, че закона си е закон и няма значение дали ни харесва, ние сме длъжни да го спазваме.
Поставих въпроса и за нормите за летателна годност, като се опитах да кажа каква е практиката в други държави от ЕС, но пак ми бе отговорено, че тези практики нямат значение. Попитах, тогава какви са нормите за летателна годност на парапланер в РБ и как тя се определя от ГВА. Г-н Стаменов ми зададе въпрос дали съм чувал за EN норми и предложи да ми ги изпрати на e-mail. Аз му казах ,че съм запознат като пилот на парапланер не само с EN, но и с DHV, LTF и.тн. и казах, че въпроса ми е отправен към г-н Начев. На въпроса си получих отговор с два въпроса извън протокола.
Г-н Начев заяви, че ГД ГВА готви промени в Н-1 и каза, че до сега сме имали година и половина, през която ако сме искали сме можели да дадем предложения за промени на наредбата. Аз предложих да участваме с работна група, която с експертизата си да подпмогне работата на ГД-ГВА, но ми бе заявено от г-н Начев, че такава група няма да има и ще можем да даваме предложения по промени на Н-1 едва, след като бъде публикувана за публично обсъждане на сайта на ГД ГВА. С това срещата приключи.
На последвалата среща с г-жа Светла Найденова, която е началник отдел „Летателна експлоатация и лицензиране на авиационния персонал", продължихме дискусията относно създаването на лице по чл. 5. Нейно лично мнение бе, че е по-удачно да се обединим под едно лице в рамките на една организация като АСАБ, вместо да се разделяме на няколко такива. С г-жа Найденова коментирахме и въпроса относно толерантността на ГВА към нашата общност, като заключението бе, че ГВА е чакала достатъчно и ще започне да извършва проверки, като в момента се разработва процедура за съвместна работа с полицията. Полицаите ще имат право да изискват необходимите лицензи, удостоверения за лг и регистрация и т.н.
Аз изразих мнение, че ако се започне директно с репресивни методи, без да има реална възможност пилотите и техните парапланери да се легализират, общността ще се капсулира и въпреки че ще бъдат санкционирани неколцина, множеството ще се укрива и нивото на безопасност ще спадне рязко.
Колеги, това е в общи линии, изводите си правете сами.
Колеги, имаме положителна новина от преди един час. Ще ви помоля да погледнем сериозно на нещата и да обединим усилията си!
С оглед на вчерашната среща в ГВА, и негативното и пренебрежително отношение към нашата общност и нашите проблеми, искренно се надявам това да доведе до реални резултат и да ни бъде дадена възможност да работим съвместно с компетентните институции по решаването на нашите проблеми.
Отговора от Прездентството на Репуублика България можете да прочетете тук:
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing